zondag 1 augustus 2021

Schoorsteen

Als je je zolder wilt opruimen, moet je in de kelder beginnen. 

Zo ongeveer verging het me met het stuken van het plafond van de gang boven. Want om daar bij te kunnen had ik de kleine steiger nodig, en die stond nog op het dak bij de schoorsteen. Want die was nog niet af. 

Om de schoorsteen af te maken, moest ik de binnenkant van de omkasting met brandwerend materiaal bekleden. Dus met de fiets naar de Karwei om een pak steenwol te halen.

De steenwol mag niet tegen de schoorsteenbuis aankomen. Het moet de houten constructie beschermen in het geval van een schoorsteenbrand. Om de steenwol van de buis af te houden heb ik ijzerdraadjes om de plankjes gebonden, dat werkte heel goed.

Hier zie je de luchtruimte tussen de buis (rechts) en het huis met isolatie (links).

Het ging om de haverklap regenen. Dus om de haverklap weer naar binnen om daar verder te werken: folie op maat knippen bijvoorbeeld, en de afdeklatten schaven. Dat laatste ging heel goed, want ik had zorgvuldig gecontroleerd dat er geen spijkers in zaten. Maar helaas, er bleek een kiezelsteentje in het hout gedrukt bleek te zijn. En daar konden de messen niet goed tegen.

Een beschadigd mes laat een rups achter, omdat het het hout niet meer goed weg snijdt. Hierboven zie je zo'n rups ontstaan bij de zwarte vlek. Links nog mooi glad, dan 'schraap' en dan een bult.

Dertig centimeter verder zat er nog een steentje in het hout. Links zie je het kleine rupsje van de vorige foto, na deze zwarte vlek (die toevallig op precies dezelfde plek zat als het eerste steentje) is er een grote rups ontstaan. Schuren dus, en de messen laten slijpen.

De isolatie zit mooi vast, nu kan de folie netjes gemaakt worden. Eerst de omhoog-gevouwen dakfolie vastzetten...

... en daarna een lap EPDM over de dakfolie heen. Dat is prima gelukt.

Weer tussen twee regenbuien in de hele constructie met EPDM afgedekt. Over een paar dagen, als de latten klaar zijn, bedek ik deze zwarte buis met hout. Het oog wil ook wat... Ik moet nog wel kitten, en ook moeten er ventilatiegaten komen om de ruimte om de schoorsteenpijp te luchten.

En toen kon de steiger naar binnen. Een paar balken over het trapgat vastgeschroefd, plankjes met grote gaten om de voeten van de steiger vast te houden en daarna het steigertje opbouwen. Morgen kan ik beginnen aan het afdichten van het plafond met leem.


Want daar was het allemaal om te doen...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten