dinsdag 17 augustus 2021

Kast in de kelder

Buiten is het meer herfst dan zomer; wind, regen en 18 graden. Trui aan dus, dat is lang geleden! In de kelder is het 17 graden, maar toch een heel stuk fijner, zo zonder wind en regen. 

Voor de kast wilde ik oud houten staanders gebruiken die ik al jaren aan het verplaatsen ben. Op de een of andere manier staan ze steeds in de weg. Ze zijn wat smal, maar voor een tijdelijke kast (die vast jaren zal blijven staan) zijn ze prima.

De staanders zijn ooit gemaakt voor 3 planken. Dat moeten er 7 of 8 worden. Van palletplanken heb ik latjes gezaagd die ik met de tacker op de staanders spijker. De hoogte van de latjes heb ik steeds van de eerste staander overgenomen.

Omdat er voornamelijk Veenman kisten in komen, heb ik de hoogte en de breedte daar op afgestemd. Als liggers heb ik de munitiekistjes weer opgeduikeld en in de juiste lengte en breedte gezaagd. Die lengte ging nog wel, maar omdat al die plankjes verschillende breedtes hebben werd het een hele administratie om van elke schap het laatste plankje te zagen.

Langzaam vordert de opbouw.

Hier een detail van de plankjes. Derdehands; eerst als munitiekist, daarna als plafond van een schuur en nu als kastligger. De ruimte tussen het voorste en achterste plankje is overal anders; opmeten en op maat zagen.

Een nare eigenschap van kasten is dat ze altijd te klein zijn. Nu liggen er de aardappels in, de pootaardappels, potten met jam en zo, en er is nog maar plaats voor 7 kratten....

Ik heb zo'n voorgevoel dat de rest van de wand ook nog gevuld gaat worden. Er zijn nog staanders en plankjes genoeg. Maar dan moet er toch echt eerst een vriezer geplaatst, want het wordt al spannend of die door de kelderdeur gaat passen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten