donderdag 18 februari 2021

Vuurkamer kachel klaar

De dooi is stevig ingezet. En de temperatuur binnen is daarmee ruim boven de 5 graden opgelopen. Daarom kon ik eergisteren het plafond van de vuurkamer gieten, evenals de schuine stukken voor op de bodem van de vuurkamer. 

Vandaag waren deze onderdelen hard genoeg om uit te mal te halen. Eerst heb ik met een overmaat aan vuurvaste cement (geen luchtbellen!) de schuine stukken op de bodemplaat gelijmd. Dat is mooi geworden. Deze schuine stukken zorgen er voor dat het gloeiende hout bij elkaar blijft waardoor er minder kool overblijft aan het eind van de stook.

Daarna was het plafond van de vuurkamer aan de beurt. De chamotte-steen waar deze betonnen plaat op vastgezet moest worden zuigt enorm veel water. Door wat met water te goochelen lukte het me toch om hem er goed afgesloten op vast te zetten.

Ik heb een uitsparing in deze plaat gemaakt om de stenen van de riser door te kunnen laten lopen. Dat is best aardig gelukt.

Daarna kon ik verder met het opmetselen van de riser. De combinatie van deze isolerende enorm water-zuigende stenen met de Hornbach vuurvaste cement (Sakrete) ging prima. Ik heb de mortel iets natter gemaakt dan de gebruiksaanwijzing aangeeft. Maar er gaat snel veel vocht in de stenen zitten dat je precies genoeg tijd hebt de steen (ongeveer) goed op zijn plek te krijgen. Goed genoeg in elk geval. Nu lekker laten drogen, daarna kan ik beginnen met de mantel.


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten