zaterdag 5 december 2020

Voorbereiding kachel

Door Peter

Het eerste onderdeel van de houtkachel is de bodemplaat van de vuurkamer. Het gaat een Rocket Stove worden, van de door Peter van den Berg uitontwikkelde Batch Box Rocket (batchrocket.eu). Ik gebruik twee soorten stenen: harde chamottesteen voor de voorkamer, en zachte isolatiesteen voor de heat riser (de vertikale schoorsteen direct na de vuurkamer. Daarmee hoop ik de goede eigenschappen van beide materialen te gebruiken: de harde steen is bestand tegen het geschraap bij het vullen van hout en as uitvegen van de vuurkamer, en de zachte isolatiesteen voor de riser daarmee snel op temperatuur komt en de hitte niet snel afgeeft aan de rest van de kachel. 

Een nadeel van deze twee soorten stenen is de twee verschillende afmetingen. Daardoor moet ik iets afwijken van de opgegeven maten, maar verwacht dat niet te veel invloed op de verbranding heeft.

Vuurvaste beton giet je in een mal, en deze laat je stevig trillen om de luchtbelletjes er uit te krijgen. Eerst heb ik de omtrek van de mal gemaakt, en er de stenen ingezet om te controleren of de afmetingen kloppen. De secondaire lucht-toevoer (dat is extra lucht die toegevoegd wordt aan de vlammen, zodat die helemaal volledig, rookvrij, verbranden in de heat riser) laat ik door de bodem lopen, onder het vuur door. Dat vuur zorgt er meteen voor dat deze lucht flink voorverwarmd wordt. Er moet dus een uitsparing in de vloer komen waar deze lucht doorheen loopt. Ik heb er, achteraf een beetje jammer, voor gekozen om deze aan de bovenkant in de mal te hangen. Niet alle bellen kwamen er namelijk onderuit. 

Bij het gieten moet de mal kunnen trillen. Daar heb je een triltafel voor nodig. Toevallig hebben we net een matras afgedankt die gevuld bleek met veerpotjes. En DAT is een prachtige triltafel! Zowel grote bewegingen als hele kleintjes worden hiermee mogelijk.


Toen de mal klaar was, werd het tijd om te gieten. "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!" zei Pippi Langkous, ik moet vaak aan haar denken... Uitrekenen hoeveel kg poeder, uitrekenen hoeveel water, mengen, mal vullen en trillen, afreien en klaar. In theorie dan.

 

Met name het trillen is een verhaal apart. Dat moet namelijk echt heel hard. Een gewone klopboor of een flinke schuurmachine maakten geen enkele kans. De pneumatische klopboor wel, maar tegen zoveel geweld was de mal niet helemaal opgewassen. En dus werd het toch een race tegen de klok om de mal te verstevigen en goed te trillen. Maar het leek gelukt.

 

Toch was het niet mogelijk om de bovenkant vlak te krijgen onder de latjes door. Dus toen de beton een beetje stevig werd, heb ik die er afgehaald en de beton glad afgestreken. Daarbij verdwenen de laatste belletjes.

 

 
De bodemplaat is mooi uit de mal gekomen. Wel was het een hoop geklooi om de uitsparing voor de secondaire lucht van mal te ontdoen, uiteindelijk heb ik hem met een beitel uitgebikt. Gelukkig was het spaanplaat, dat was zo stuk.
 

 

Zoals je kan zien zijn er bijna geen luchtbelletjes meer in de plaat. Dat is goed gelukt! 

 
Wat iets minder goed gelukt is, is de bodem van de uitsparing van de secundaire lucht. De belletjes die daar naar boven wilden, bleven onder tegen de mal hangen. Nu is dat niet zo erg, want er komt een stalen koker in te liggen. Maar beter is het om de mal ondersteboven te gieten. Want de onderkant van de bodemplaat is het allermooist.




1 opmerking: