donderdag 3 december 2020

Voorbereiding dakraam woonkamer

Het werk aan de kachel is begonnen met het gieten van de eerste onderdelen. Maar omdat ik veel moet wachten tot onderdelen uitgehard zijn, ben ik ook begonnen met de kast van het dakraam in de woonkamer. 

De balken die ik eerst bedacht had voor het raam, bleken te krom. Allemaal... Dus heb ik een balk uit de stapel langs de woonunit moeten halen, en die lag natuurlijk ongeveer onderop, aan de achterkant. 

Eerst op lengte zagen, en dan de sponningen voor de houtverbindingen er in.

Daarna de sponningen voor de glasplaat er in. Van 1 balk moest de hele bovenkant er af, omdat het glas daar over de balk heen steekt. Je kan dubbel glas laten maken waarbij 1 van de twee platen langer is dan de andere. Dat is fijn, omdat ik daarmee heel makkelijk een koudebrug kan voorkomen.

En de volgende avond het ding in elkaar gezet. De lijmklem zorgt er voor dat het vierkant precies haakse hoeken krijgt. Nu kan ik de precieze maten van het glas opmeten en bestellen. Met een beetje geluk is de ruit er voor de kerstvakantie, zodat ik in de kerstvakantie alle dakramen en de dakrand kan afmaken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten