maandag 21 december 2020

Dakrand lijmen

Een klus waar ik al jaren geen zin in heb, maar het moet toch echt een keer gebeuren: de dakrand afwerken. Dat bestaat uit de folie tegen het boeiboord aan lijmen en er de opgezaagde tyleenslang overheen schuiven.

Het lijmen van de folie is een vies plakkerig werk. Tweezijdig aanbrengen, even laten drogen en vastplakken. Alles moet goed droog zijn, iets dat in de winter best een uitdaging is. Maar vandaag was het droog weer, dus gas er op!

Op de foto hierboven zie je Emke en Steef op het kampvuur om oude, vieze kaarsen om te smelten tot schone, gekleurde blokken kaarsvet. Ze waren de hele middag bezig, en het ruimde enorm op. 

Hieronder zie je de gelijmde kanten. De volgende stap is het afsnijden van overtollige folie, en daar de buis overheen schuiven.

De komende dagen gaat het veel en lang regenen. Ik was met licht nog net niet klaar, dus de laatste 6 meter heb ik in het donker gedaan. Twee LED-lampen op de steiger en de kerstboom op de achtergrond.

De komende dagen zal ik tussen de buien door die buis monteren. Ik moet er nog een malletje voor maken om de buis een beetje open te trekken bij het monteren, want heel erg makkelijk gaat het niet (en dat is goed, want dan blijft 'ie ook beter zitten).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten