maandag 21 december 2020

Dakrand-buis zagen

Het dak is nog steeds niet af. Af genoeg voor een tijdje, maar de bovenkant van het boeiboord is nog niet afgewerkt, en daardoor worden deze plankjes veel te nat. Tijd om er wat aan te doen. 

Ik had bedacht om een tyleenslang over de plankjes te schuiven. Ik had nog wat liggen van Eco-Expo-gebouw, waar we dat ook zo gedaan hadden. Nu zijn de plankjes van mijn boeiboord een heel stuk dikker, en helaas, de opengezaagde buis ging er met geen mogelijkheid overheen. 

De oplossing was eenvoudig: zaag de buis niet zozeer open, maar zaag er een stuk uit dat net iets smaller is dan de plankjes. Nu is zagen van tyleen een heel vieze bezigheid; dat plastic zaagsel blijft overal aan plakken en moet niet door het zaagsel komen. Het is echt afval. Daarom leek me snijden een betere oplossing. Ik heb daarom een mal gemaakt met twee mesjes er in. Maar helaas, dat werkte niet. De mesjes werden naar elkaar toe getrokken en de buis kwam na 2cm al klem te zitten.

Ook als ik andere mesjes in andere posities in de mal klemde: het lukte niet. Dus toch maar zagen! 


Het mooist zou zijn om twee zaagbladen naast elkaar op de as te zetten met de goede afstand er tussen, om in 1 keer twee sneden te maken. Maar helaas, de as laat dat niet toe. Dus in 2x zagen. De eerste snede is willekeurig, maar de tweede moet op de juiste afstand van de eerste. Met een aluminium hoek als geleider leek dat mooi te gaan. Een klein proefstukje zag er goed uit, en paste ook mooi op een boeiboord-plankje. 


 

De slang zit op een rol van 50 meter. Om die makkelijk door de zaag te halen, heb ik er een haspel voor gemaakt, en tussen twee keukentrappen opgehangen. Dat ging best goed, al schoot de slang er nogal eens lang. Maar voor de 2e snede ging het niet goed, want ergens komen er toch draaiingen in de slang, en dan klemt 'ie op de geleiding. Dus afrollen, buitendeur open en in de volle lengte de tuin in! 


Hier zie je de vieze zooi, en dan is het meeste nog opgevangen met de afzuiging... 



Eind goed, al goed, de buizen (90 meter) zijn gezaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten