woensdag 18 maart 2020

Slakken

Door Marleen
Ja hoor, het is half maart en de groentetuin wordt nu alweer belaagd door een leger slakken. Of slakJES moet ik eigenlijk zeggen, want ze zijn nog maar zo klein dat je ze bijna schattig zou kunnen noemen. Maar het probleem is dat het er vooral VEEL zijn. Misschien dat door de zachter winter (eh... welke winter?) er meer dan normaal slakkeneitjes hebben overleefd? In ieder geval heb ik dit andere jaren nog niet zo extreem gezien.
Hier wat fotootjes:
palmkool
prei
boerenkool
een oude doorgeschoten raapsteel
Hier stond een pot, en eronder zaten talloze slakjes verstopt. Ik weet niet of het op deze foto te zien is? Al die bruine vlekjes zijn slakken. Ernaast veldsla, tot op de steeltjes afgegeten.

Maar, dit jaar ga ik serieus de strijd aan. Ik houd echt absoluut niet van dieren bestrijden, maar ik laat niet jaar na jaar de oogst mislukken door die kleine slijmerige mormeltjes. Ik heb slakkenkorrels en zes slakkenvallen gekocht. De korrels zijn biologisch, die onschadelijk zijn voor vogels, egels en andere dieren. Dat hoop ik dan maar. De slakkenvallen zijn simpele bakjes met afdakjes (voor bijna gratis te koop bij de Action). Je doet er een laagje bier in, wat slakken schijnbaar niet kunnen weerstaan. 's Nachts drinken ze ervan, en al lallend verdrinken ze in de bakjes. Na drie dagen zaten de slakkenvallen al behoorlijk vol. Ook veel korrels zijn opgegeten, en als ik nu 's avonds een rondje loop, zie ik geen enkele slak meer. Het lijkt geholpen te hebben..!

Goeie vangst! In de linker vooral veel grote huisjesslakken, het rechter bakje zit helemaal vol met kleine mini naaktslakjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten