Door Peter
De scholen zijn dicht. Drie weken! Overal op (sociale) media gonst het van de vraag: "Hoe houden we de kinderen aan het werk?".
De leerplichtwet is begin vorige eeuw aangenomen om kinderen te beschermen tegen kinderarbeid. Om kinderen die van hun ouders moesten werken tijd te geven om zich te ontwikkelen, om te leren. Het woordje 'school' komt dan ook van het Griekse woord 'σχολή' (scholi) dat 'vrije tijd' betekent. Tijd, vrij om te besteden aan wat je wilt leren of waarin je je wilt ontwikkelen.
Maar in de geschiedenis van ons onderwijs-systeem is er ergens wat mis gegaan. Op school moeten kinderen werken. Ze moeten dingen doen waar ze niet voor betaald krijgen, ze kunnen geen ontslag nemen en een andere school zoeken, er is geen CAO, en de arbeidsomstandigheden zijn minder gunstig dan bij veel bedrijven. De pauze is kort, je kan geen vrije dagen nemen, je krijgt straf als je iets verkeerd doet, je zit met alleen leeftijdsgenoten bij elkaar.
Deze 3 weken zijn de kinderen opeens thuis. En oeii....! Thuis is er geen controle meer over wat ze doen! Dus docenten werken zich uit de naad om ze met zoveel mogelijk huiswerk, educatieve filmpjes, videolessen, roosters en schema's in het stramien te houden. Want anders....?
Inderdaad: Want anders! Want anders... zouden ze misschien wel eens van het echte leven kunnen leren. Misschien kunnen ze nu eindelijk eens doen wat ze al zo lang zouden willen doen, maar hadden ze er nooit tijd voor? Misschien hebben ze nu eindelijk eens de tijd om stil te staan bij de vraag 'wat wil ik nu eigenlijk?'. Als ze die vraag in drie weken tijd kunnen beantwoorden zou ik dat zeer nuttig bestede tijd noemen!
Dus daarom pleit ik voor het volgende: laat de kinderen eens vrij. Echt vrij, niet vakantie-vrij, of Pasen-vrij, of studiedag-vrij. Maar vrij in de zin van: "Dit is jouw leven, jouw tijd. Doe er mee wat jij wilt, leef het, en leer er van!".
Een mens kan namelijk niet niet-leren.
O, en voor degenen die zich zorgen maken over de leerlingen die dit jaar eindexamens moeten maken: het is in de recente geschiedenis vaker voorgekomen dat kinderen in de aanloop naar eindexamens niet naar school konden (aardbeving Christchurch 2011 en lerarenstakingen in Denemarken, 2012). De resultaten van die leerlingen liggen, tegen de verwachtingen in, altijd hoger dan het gemiddelde. Soms is minder onderwijs beter....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten