woensdag 25 maart 2020

Kippen klimrek

Door Marleen
We hebben een leuk vrolijk kippenhok, maar door de vele kieren (vooral de messing-groef verbindingen van de planken) een ideale leefomgeving voor bloedluis. Ik kon wel blijven bestrijden, maar die krengen kwamen altijd binnen de kortste keren weer terug. Gewoon omdat ze zich met z'n miljarden in die kieren verstopten. Grrr...
Daarom had ik afgelopen zomer besloten het hok maar weg te doen. Zie dit blogje.
Nu slapen kippen ook heel graag in bomen, dus voor de kippen was het geen probleem zonder hok.
Maar tegen de winter had ik nog steeds geen alternatief kippenhok gevonden, en ik vond het zielig als de kippen in de kou en regen buiten moesten slapen. Het oude kippenhok stond nog ergens op ons terrein, en omdat bloedluis toch niet actief is in de winter, vond ik dat we het hok wel terug konden zetten voor de koude maanden. Zo gezegd zo gedaan. De hele winter stond het hok op de rode kar in de kippenwei. De meeste kippen gingen 's nachts weer lekker in het hok, maar een paar eigenwijze beesten bleven gewoon in de bomen slapen. Ook goed, hoor! Eigen schuld als je het dan koud krijgt...

Nu wilden we de kar eigenlijk wel weer kunnen gebruiken, dus moest het hok eraf en op een permanente plaats neergezet worden. Als in de zomer de bloedluizen weer oprukken, doen we gewoon het deurtje van het hok dicht en mogen de kippen weer in de bomen slapen. Wat een simpele oplossing! Dat ik daar niet eerder aan gedacht had. Had ons een hoop gesjouw gescheeld. Maar goed, beter laat dan nooit. Het hok staat nu dus op een mooi plekje in de kippenwei. Oude dakpannen schoongemaakt, erop gelegd en vastgeschroefd (voor als het weer eens gaat stormen).

En toen ik toch in de kippenwei aan het werk was, wilde ik ook meteen een ander projectje doen wat ik al lang van plan was: een kippen klimrek. Kippen zitten (ook overdag) graag op een stok. Lekker opwarmen in het zonnetje, beetje dommelen of veren poetsen. Ik heb nu van stammen en takken een klimrek gemaakt, waar de kippies fijn op kunnen zitten. EN schommelen, want ik heb er ook een schommeltje bij gemaakt. Je ziet wel eens filmpjes op internet van schommelende kippen. Dat moest ik natuurlijk ook uitproberen!

Het klimrek is een beetje moeilijk te zien op deze foto.
Hopelijk binnenkort een betere foto met de kippen erop!


Hierboven een filmpje van schommelende kippen. Hopelijk gaan de mijne het net zo leuk vinden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten