zaterdag 28 december 2019

Stuccen voorbereiden in de kelder

Door Peter
Na het isoleren van de kelder werd het tijd om uit te vogelen hoe deze piepschuimen wand het best gestuct kon worden. Vanwege de hoge luchtvochtigheid in de kelder wil ik met kalk stuccen (is beter tegen schimmel), maar kalk wil zeker niet op piepschuim hechten. Een vlechtwerk van wilgentenen leek me een leuke mogelijkheid om een basis voor de stuc te geven.


Ruben kwam met kerst op bezoek, en die wil altijd wel wat nuttigs doen. Wilgen knotten dus, en de tenen selecteren voor gebruik in de kelder. 


Met de pneumatische tacker hebben we aan de boven- en onderkant van de muur een dikkere loot horizontaal vastgezet. Hierachter haakten we om de 20cm een dunne verticale loten en trokken al wevend horizontale loten de muur door. Als de loten niet te dik waren, ging dat prima. De verticale en de horizontale loten moesten wel ongeveer even dik zijn anders werd het niet mooi vlak.


Daarna met dunne latten het vlechtwerk stevig tegen de houten regels aan geschroefd. Het ziet er prachtig uit, en de hoeveelheid werk viel reuze mee.

Hoewel het stuccen zelf nog wel even op zich laat wachten (eerst de tussenmuur maken, plafond voorbereiden, en de wilgentenen laten drogen) wilde ik wel uitproberen of wat ik bedacht had ook echt werkt. Met 1 deel luchtkalk (MeKal) op 3 delen zand heb ik een stukje muur gestuct. Op het beton en door de wilgentenen heen. Het gaat prima.


De stuc was misschien wat aan de schrale kant: de kalk was niet super vers en het mengsel was wat zwaar. Bovendien mag de eerste laag altijd wat meer kalk hebben: die wordt dan wat sterker. 


Op deze foto kan je goed zien hoe mooi de stuc door de tenen heen gaat. Ik ben benieuwd hoe hard het de komende weken gaat worden. Ik ben heel benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten