zaterdag 7 december 2019

Kelder isoleren

Door Peter
Het glas komt helaas pas in januari, daarom is een ander deel van het huis aan de beurt om aan te werken. De kelder is lekker beschut (zeker nu de wind de afgelopen maand zo ongestoord door het huis waait) en daardoor een aantrekkelijk werkgebied.

De kelder gaan we gebruiken voor voedselopslag, en moet daarom zo koud mogelijk worden, en bovendien vochtig. Daarom moet tussen de kelder en het (warme) huis isolatie komen.
Dit isoleren gebeurt aan de binnenkant van de kelder, en alleen maar dáár waar het aan het warme huis grenst. De muren die in de grond staan, laten we niet-geïsoleerd, zodat de kelder afgekoeld wordt door de grond (ca 8 graden). Omdat de kelder heel vochtig gaat worden (bewust, om te zorgen dat groente en fruit niet uitdrogen) durfde ik geen natuurlijke isolatie toe te passen. Dat gaat dan namelijk schimmelen. Daarom koos ik voor de kelder toch weer piepschuim.

Van pallethout heb ik een regelwerk gemaakt tussen de 50cm brede platen piepschuim in. Erik kwam een dagje helpen. Snel kregen we een mooie routine om de balken voor te boren, de gaten in positie in de muren te boren, schuim te snijden en het zaakje vast te schroeven.


Het raam van de kelder moest een vensterbank hebben, die heb ik gemaakt van een schaaldeel van de dakrand. En vervolgens met regelwerk vastgezet.


Na een dagje boren en snijden was de helft van de kelder voorzien. 


Van de 1.2m3 piepschuim hield ik twee emmertjes restjes over. Niet gek, en alle hoekjes mooi gevuld. Ik houd van puzzelen :-)


De muren worden straks helemaal gestuct met kalkpleister (dat gaat niet schimmelen). Van wilgentenen ga ik een vlechtwerk maken om de kalkstuc mee vast te houden. Of misschien doen we het wel makkelijker met heidematten, maar die zijn meteen weer zo duur...


De elektriciteit voor de kelderlampen komt van boven. Het pijpje, dat in een doos boven het plafond ACHTER de betimmering van de woonkamermuur zit, schoot los toen ik het wilde buigen. Hoe moest ik die er toch weer in krijgen...!?!


Nou, eigenlijk verrassend simpel. Ik liet een touwtje zakken vanuit de doos waar het pijpje in moest, trok dat met een haakje door de verdiepingsvloer, door het bewuste pijpje heen. Toen ik het touwtje strak trok, en het pijpje naar boven duwde, zorgde het touwtje er voor dat 'ie precies in de doos uit kwam. Tadaa!


De doos, het touwtje en een potlood om te zorgen dat ik het touwtje strak kon trekken. Daarna was het aanleggen van de rest van de leidingen een standaard klusje.


De volgende stap is het maken van de muur die de kelder in tweeën deelt: een kouder vochtiger deel (voor groente en fruit) en een kouder droger deel voor potten en wijn en zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten