dinsdag 10 april 2018

Strobalen

Door Peter
Met de komst van warmer en droger weer (schrijf ik terwijl het buiten flitst en rommelt en de regen naar beneden klettert) is de strobalen-tijd aangebroken. Eindelijk! De eerste muur ben ik aan het vullen, en alle kinderziektes uit de bouw-methode aan het halen. En dat gaat lekker!

Hier helpt Jose mee
Daaf had een tijdje terug een manier bedacht om snel en makkelijk de spanners van de strobalen vast te zetten. En dat werkt heel goed; ik zal dat in een ander blogje beschrijven.

Mijn plan voor deze weken is om deze muur helemaal af te maken, zodat ik alle gekke hoekjes en plekjes zal moeten oplossen. En als dat gelukt is, dan weet ik wat ik nodig heb voor de rest van het huis en kan ik daarna weer lekker doorwerken.

links de eerste leemlaag, rechts een geschoren baal
De plekken die ik nog niet weet hoe ik ze precies ga oplossen zijn voornamelijk bij de aansluiting tussen de muur en het dak. Wat het daar lastig maakt, is de beperkte ruimte, weinig mogelijkheden om het stro te klemmen, in combinatie met leem aan de onder- en bovenkant (nodig ivm damp en brand). Gelukkig zie ik, nu het 3D zichtbaar is, allerlei nieuwe mogelijkheden. Nog even puzzelen, en wat materialen verzamelen, en dan is er weer een grote stap gezet.

Begint al ergens op te lijken!
Het vullen van de muur en lemen van de balen is heerlijk werk: precies zoals ik me voorgesteld had. Niet al te netjes, niet al te strak, maar wel goed, en effectief.
Er valt veel stro (bij het plaatsen van de balen) en leem (bij het stuccen) op de grond. Losse stro gebruik ik om ruimte tussen de balen vol te stoppen, en de gevallen leem (waar altijd stro aan vast plakt) is als stro-leem-mengsel handig om gaten te vullen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten