vrijdag 13 april 2018

Groentetuin bakken

Door Marleen 
De voorste helft van de groentetuin heeft paadjes van stoeptegels. Ik ben nooit zo blij geweest met deze paadjes, want er komt altijd zand op en onkruid tussen. Vooral kweekgras wat zo met z'n wortels onder de grond woekert, kreeg ik er nooit goed uit. Dan haalde ik maar weer wat tegels los om de ellendeling rigoureus en secuur uit te rieken. Omdat ik de tegels nooit netjes terug gelegd kreeg, begon het er steeds rommeliger uit te zien.

Van een afstandje ziet het er eigenlijk nog best prima uit...

...maar van dichtbij is het maar een rommeltje.

  Op veel plaatsen zijn het vooral woelmuizen die grote verzakkingen in de paadjes veroorzaken

De achterste helft van de groentetuin heeft houten bakken, met paadjes ertussen van houtsnippers. Dit bevalt mij heel goed. Er komt nauwelijks onkruid op de paadjes, want de houtsnippers houden dat prima tegen. En het onkruid wat er komt, kan je er zo uit trekken. Woelmuizen komen er niet (of ik merk het niet, kan ook). Houtsnipperpaadjes zien er leuk en natuurlijk uit, en als de snippers vergaan, is dat is voeding voor de bodem. De verhoogde bakken hebben ook voordelen. Als je water geeft, loopt dat niet weg en blijft het netjes in de bak. Door de randen rondom een vak, heb je ook wat speling in de hoogte van de grond. Als de grond wat opgehoogd wordt door het toevoegen van compost, mest of mulch, voorkomen de randen dat de aarde op de paden terecht komt.

Tijd om de stoeptegelpaadjes te vervangen door houten bakken!
We hadden nog heel veel lange planken liggen van pallets die Peter ooit uit elkaar gehaald heeft. Paaltjes op iedere hoek van een bak, en schroeven maar.


Ook het aspergeveldje kreeg een bak, zodat er een mooie hoge bult aarde op kon.
Het resultaat... Nu nog houtsnippers ertussen en het ziet er weer prachtig uit!
Buiten de groentetuin maakte ik twee extra bakken voor aardappels.
Dubbele laag karton op het gras, bak erop, vullen met gratis compost van de milieustraat en aardappels poten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten