maandag 1 mei 2017

Geen houtworm meer...

Door Peter
Ik heb laatst een paal bij de voordeur geplaatst, maar ik heb ontdekt dat er boktor in zit. Veel houtmeel was lag er niet onder, maar genoeg om de conclusie te trekken. En de bestrijding van boktor kost ook tijd en geld, dus ik heb vandaag de paal vervangen. Dat ging best snel: ik kon de maat van de nieuwe paal zo overnemen van de oude, en de nieuwe paal paste meteen.

De nieuwe paal op z'n plek tillen
Nader bestudering van de gangen bleek dat het niet om boktor ging, maar om houtworm. Nog steeds vervelend, maar niet zo dramatisch als ik dacht.

Een paar gangen, maar te klein voor boktor
Onbehandeld (olie, beits, lak o.i.d.) hout kan altijd door houtworm / boktor getroffen worden. Zeker als je naast een bos woont (daar ligt overal onbehandeld dood hout!) is de infectiedruk veel hoger dan in een dorp of stad. Dus er bestaat altijd de kans dat ons huis getroffen gaat worden. Houtworm (of beter: houtlarven) is niet zo erg, maar boktor kan echt schade geven.

Het zou in principe kunnen dat er afgelopen zomer al eitjes van allerlei kevers in ons huis gelegd zijn, en dit jaar gaan knagen. Boktor doet dat het liefst in de hoogste houten delen. Bij het plaatsen van de strobalen zal ik goed opletten of er gaatjes en boormeel zitten. Preventief insmeren met petroleum helpt, maar niet 100%.

Tja, de natuur is ingericht op het recyclen van hout, maar als wij hout gebruiken voor huizen, dan verwachten we dat de natuur opeens niet meer wil recyclen...

1 opmerking:

  1. Hoi Peter, goed om te lezen hoe jullie hiermee bezig zijn. Bij ons ook een puntje van aandacht, die boktor. Ze zitten in de bestaande schuur (en dus potentieel in al het hout wat daarin staat opgeslagen...) Nou ja, dat wordt t.z.t. wel een prioriteit, voor nu hebben we even andere. Hartelijke groet, Geertje

    BeantwoordenVerwijderen