woensdag 24 mei 2017

De Bouwlift

Door Peter
Gisteren ben ik dus de bouwlift gaan halen bij een veiling in Leende. Het rijklaar maken van de lift ging snel: lichtbalk met nummerbord opgehangen, kabels met tie-wraps vastgezet, een losse stekker eraf gehaald, dat was het wel. De banden waren oud en droog, maar er zat nog veel profiel op. Hmm, eentje stond er ook wat scheef...

Bij het vertrek ontstond er een zwart spoor rubber achter de banden; deze lift was zeker niet rijdend naar de veiling gebracht... Geen snelweg dus! De eerste kilometer ben ik een paar keer gestopt om te voelen: geen warme band, geen warme lagers. Zou het toch goed komen? Harder dan 50 leek me geen goed plan: echt binnendoor dus.

Tussen Eindhoven en Son was de rechter band bijna helemaal leeg, maar bij een benzinepomp was dat zo opgelost. Een paar kilometer verder zag ik dat de band weer leeg aan het lopen was, en nog een kilometer verder was alle lucht er uit. Parkeren bij de ovale rotonde in Son: band echt stuk. Bij boomkwekerij van Kempen, aan de overkant dus, kon ik de aanhanger veilig neerzetten. Ferry (die net de barbecue voor de verjaardag van zijn dochter aan het aansteken was) kwam snel even wat blokken hout brengen, en een lange dopsleutel. Boomkweker van Kempen kwam intussen aan met een echt goede krik, en WD40, en hulp. De banden waren er zo af, maar de bandenhandel was helaas net 10 minuten dicht...


Vanmorgen ben ik terug naar Son gereden, daar in een garage nieuwe banden op de velgen laten zetten, naar de bouwlift gereden (gelukkig hij stond er nog!) de wielen er weer onder gezet, nog even met de lier een naar achter gebogen wielsteun rechtgetrokken, en terug naar huis. Weer binnendoor, maar nu gelukkig zonder problemen. 


Het was nogal wat werk om de enorme lift (in verhouding met de ruimte om het huis dan) op z'n plek te zetten. Daarna heb ik wat deukjes uit de geleiding gebogen, de lagers van de katrol bovenin weer rond kunnen laten draaien en wat andere kleinigheidjes, en de lift kon overeind. De stroomkabel naar de unit hing natuurlijk in de weg, en de lift was wat zwaar, maar met de lier er bij kreeg ik hem wel overeind. Stekker er in, hoofdschakelaar aan, knopje "omhoog": .... niets natuurlijk. Zelfs geen klikje. 


Flip vond nog een momentje in de drukke aanloop naar hun vakantie om toch nog even langs te komen. Samen beredeneerden we de schakelkast, sloten wat verdachte componenten uit, en kwamen uit bij....


... deze ontbrekende stekker. Voor het vervoer had ik die er afgehaald, hij leek me ooit gebruikt voor een bouwlamp of zo. Maar deze stekker bleek een cruciale rol te hebben in de schakelkast: een mogelijkheid tot extra noodstop aan een kabel. Die kabel was er niet meer, daarom was de stekker intern kortgesloten om zo de hele kast van stroom te voorzien. Dus als je de stekker er uit haalt, dan doet de hele kast niets meer...

Maar nu dus weer wel!

Ik had het niet meer durven hopen de lift vandaag nog werkend te krijgen. Maar het is mooi wel gelukt! Morgen kunnen de strobalen er mee naar boven. Dank je wel, Flip!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten