donderdag 18 januari 2024

Aanrechtbladen polijsten (1)

De pads om beton mee te polijsten (er zitten diamantjes in) zijn binnen. Daarom had ik een polijstmachine gehuurd, eentje waarmee ik eerder de slaapkamervloer vlakgeslepen had. Dat vlakslijpen deed hij prima, maar om mee te polijsten draaide ie veeeel te hard. Er schoot een pad los, die kwam tegen mijn been en dat voel ik nog steeds... 

Gelukkig had ik ook meteen een stift besteld waarmee je de pads op een boormachine kan zetten en dat werkte heel goed. 

Het eerste proefje was met de diamant-slijpschijf. Gewoon kijken wat er gebeurde. Nou, dat ging ook veel te hard. Maar de happen die er uit waren geslepen waren een goede oefenplek om de polijst-pads uit te proberen. 

Je kan er oneffenheden mee vlak krijgen, de kleur verandert er wel door, er verdwijnen ook wat vlekken, maar er komen weer andere vlekken bij. En het wordt spiegelglad. Al met al helemaal niet verkeerd!

Dan komt het echte werk! Zowiezo moet het hele oppervlak gepolijst om het mooi glad te maken, maar vooral bij de drie naden moeten er wat oneffenheden weg.

Nou, dat lukt heel aardig! Wel verandert de kleur een beetje, maar dat kun je op meerdere plekken doen om het niet te laten storen. (Op de foto hierboven is de steen droog, dan wordt 'ie wat wittig. Als de olie er op zit komt de diepgele kleur weer boven.

Het slijpen die je een beetje nat. Niet te nat, want dat spattert door de hele keuken. Dat geeft hele mooie patronen van vocht waarin slijpsel zit.

De stuuklaag, het hout en vooral je werkkleding worden erg nat door weggeslingerde waterdruppels. Bescherming is een must! Geregeld het slijpsel met een doek opvegen en uitspoelen, dan weer natmaken en door...! 

Met de boormachine gaat het wel, maar niet zo fijn. Hij gaat snel wiebelen omdat je hem niet stevige genoeg kan vasthouden. Op Marktplaats ben ik bezig een echte polijstmachine te komen, dus misschien laat ik het slijpen de komende dagen even links liggen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten