dinsdag 12 september 2023

Reparatie schoorsteen units

Sinds de storm van anderhalf jaar geleden lekt het soms langs de schoorsteen in de woonkamer van de units. De kachel is er al behoorlijk van gaan roesten...

Aan het begin van deze warme periode heb ik de schoorsteen weggehaald en twee dakplaten losgemaakt. De boel kon daar eens lekker drogen. 


Het was me niet duidelijk waar dat vocht vandaan kwam. Of langs de schoorsteen, of er is ergens een lek in de bitumen. Ik heb besloten me te richten op de schoorsteen: als er ergens een lek in de bitumen zit dan kan ik daar nu toch niets aan doen.

Het eerste experiment waar dat water toch vandaan kon komen was met een gieter de doorvoer op het bitumen-dak testen. Deze doorvoer heeft een flinke klap gehad toen het dak er vanaf woei, wellicht zit er toch een lek in.


Het water stroomde van de doorvoer weg en het zag er niet naar uit dat er een druppelje water langs / doorheen kwam. Dat kon het probleem niet zijn. Dan de schoorsteen dus!

schoorsteen met stormkraag (midden) en doorvoer (onder)

Bij het afbreken van de schoorsteen zag ik dat de stormkraag (een soort jurkje rond de schoorsteen om water dat langs de pijp naar beneden stroomt naar de buitenkant van de doorvoer te leiden) niet goed zat. Los en verfromfraaid van de klap, anderhalf jaar geleden. Dat zou een oorzaak kunnen zijn, maar hoe komt er zoveel water onder het stalen dak terecht? Daar zit ook een doorvoer met stormkraag!

De dakplaat met het gat er in heb ik naar beneden gehaald en schoongespoten. Ook deze plaat is niet meer helemaal recht door de klap, en het zou kunnen dat er water dat de schoorsteen al voorbij is, terugstroomt. Daar is namelijk geen beveiliging tegen. Door het gootje aan het begin omhoog te buigen kan water niet meer bij de schoorsteen komen. 

Het hele zaakje heb ik maandagavond, de dag dat er misschien wat regen kon vallen, weer terug op het dak gebracht en vastgezet. Toen ik de doorvoer op de plaat vastschroefde (met kit), bleek dat deze net een ietsje pietsje oploopt, in plaats van iets afloopt. Er kon dus water onder de kap 'terugkruipen'...

Het water stroomt van links naar rechts, maar de doorvoer is rechts hoger dan links

Door de plaat naar beneden te buigen ontstonden er 'druiprandjes', zodat het water niet terug kon kruipen. Met nog een stuk EPDM heb ik terugkruipen helemaal onmogelijk gemaakt. Dit zou genoeg moeten zijn.

De voorspelde 'misschien een enkele drup' bleek een stevige onweersbui te worden, compleet met spectaculaire bliksems. Tijdens de stortbui het dak op om te kijken of de druiprandjes goed werken, en of het geultje aan de bovenkant van de doorvoer wel droog blijft tijdens de bui. De druiprandjes deden het prima, en het geultje was droog gebleven. Nu zou er geen regen meer binnen kunnen komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten