woensdag 18 januari 2023

Electriciteit in de keuken

Door Peter

Van het hele huis waren de elektriciteitsleidingen gelegd, bedraad en grotendeels ook al in gebruik. Zo niet in de keuken. Het ontwerp was nog niet ver genoeg af om de dozen en waterpunten te plaatsen. Maar nu wel.

Nu we in het donker vaak van en naar de bijkeuken van het nieuwe huis lopen, bleek er behoefte te zijn aan een lampje boven de deur. De mooiste plek om een leiding door de muur naar buiten te laten lopen, was door de verdiepingsbalken. Dat gat zou ruim 60cm lang zijn (40cm muur en door drie plafondbalken van 7cm). Eerst een lange boor maken dus! 

Het was even meten om de hoek te bepalen van het gat, zodanig dat ik aan de buitenkant op de goede plek uit de muur zou komen. Dat heb ik blijkbaar goed gedaan, want ik kwam 60cm verderop op precies de goede plek uit de muur.

Ik had geen inbouw schakelaars meer, dus even snel iets tijdelijks in elkaar gefabriekt met een oude inbouw schakelaar. Het is veilig, het werkt, maar dat is het dan ook...

En nu brandt er een schattig lampje boven de deur...

Ook de veranda heeft licht nodig. Er hing al een klein doosje met twee schakelaars en een stopcontact, maar dat was nog niet aangesloten. Ik heb de muur in de keuken open gemaakt om vanaf het doosje een buis aan te leggen.

Met dezelfde boor en dezelfde meettechniek een gat geboord voor de verlichting van de veranda. De lampen moeten nog aangesloten worden, maar de draden zijn er al naartoe getrokken. 

Ook de andere dozen zijn opgehangen en bedraad. In de hoek van de keuken waar de koelkast komt, is de eerste laag gestuct. 

Eerst een wak in de badkuip slaan om buiten regenwater te pakken. Zand en klei zijn ook bijna bevroren, heel wat anders dan stuccen in de zomer! Met emmers haal ik alles naar binnen om daar te mengen. Veuls te koud buiten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten