donderdag 18 augustus 2022

Waterput dag 2 en 3

In de ochtend kwam Willard ons weer versterken. Tijdens het pompen begon het te regenen, tijd voor pauze! Na de pauze bleek er zo weer 60cm zand en leem op de bodem van de put te zijn bezonken, dat voelde als 'achteruit boren'... Maar de buis kregen we in kleine stapjes steeds lager. We kwamen een laagje veen tegen waar me slechts heel moeizaam doorheen kwamen. Toen de 5 meter in de grond zat, hebben we er nog anderhalve meter op gezet om te zien hoeveel verder we nog konden komen. Die 5 meter was op zich genoeg, omdat we al 2 meter onder het leempakket in zand zaten.

Na de middagpauze kwam Henk weer langs om mee te helpen boren met een electrische pomp. Dat hielp om door die veenlaag heen te komen. De zandlaag daaronder ging zo gemakkelijk, dat de pomp zichzelf vastliep. We zijn met de bailer verder gegaan, in de regen. Ook het bezoek dat naar de put kwam kijken werd nat... 

De volgende dag heb ik de put afgewerkt. Er lag 30cm zand op de bodem, dat moest er nog af. Ik heb snel een open bailer gemaakt van wat spulletjes die ik nog had liggen: een oude fietspomp, knikker, restje betonijzer en een metalen prop met een mooi formaat gat er in.

Ik hen deze met een gelaste moer vastgezet aan die 7m 6mm staf ijzer.


Hier zie je de ingang van de bailer (en nog net de knikker, linksonder in het gat)

De bailer deed het super. Wel moest 'ie vaak naar boven, omdat een open bailer steeds boven de grond geleegd moet worden. Maar er kwam een berg zand uit en al snel zat ik onder de put-buis.

Met cement in een plastic zakje de bodem van de put gestort. Het zakje zakte mooi langzaam de put in, al bleef 'ie toch 20cm boven de onderkant zitten. Toch weer bezonken zand er in. De put is nu precies 6 meter diep, waarvan 3 in de zandlaag. Dat moet zeker genoeg zijn.


De buitenkant van de putbuis heb ik met metselzand gevuld tot 1m onder peil. Daarna een laag stuukleem er in als afsluiting van het gat. Daarboven gewoon zand. Die kleilaag zorgt er voor dat er niet makkelijk water van het maaiveld langs de buitenkant van de buis naar het putwater kan stromen. 

Morgen een pomp en buis aansluiten om het eerste ibc-vat te vullen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten