zondag 12 juni 2022

Stuken overloop

Lang geleden heb ik een paar muren in de overloop al glad gestuukt. Maar... toen gebruikte ik nog geen rei en daarom waren deze muren misschien wel glad, maar niet vlak!

De afgelopen dagen heb ik een aantal van deze muren vlak gemaakt. De eerste stap was om de grootste bulten weg te schrapen. Daarvoor maakte ik de muur nat met een vernevelaar waardoor de stuuk zacht werd. Daarna heb ik met een rei de grootste bulten weg-geschraapt.

De stuuk die van de muren af kwam, was natuurlijk nog te gebruiken. Alleen zonder stro, maar die was er met een kratje zo uit te zeven. 

De volgende stap was om de kuilen te vullen met stuuk en steeds af te schrapen met de rei, net zo lang tot de muur vlak is (maar nog niet glad).

De laatste handeling was het 'plamuren' van de muur met een zand-klei-mengsel waar iets meer klei in zat. Beter is het waarschijnlijk om ook nog fijner zand te gebruiken (zilverzand of voegzand) voor een nog gladder eindresultaat. Maar het ziet er nu al prima uit.


 Als alle muren klaar zijn, en droog, is het tijd om te schilderen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten