zondag 5 juni 2022

Slaapkamerdeuren verbouwd

De deuren van de slaapkamers zijn een tijd geleden al opgehangen. Maar... ze zullen een stuk steviger zijn als er een diagonaal in komt. Ze kunnen dan namelijk niet meer uitzakken als de houtverbindingen na verloop van jaren los zullen raken. 

Ik heb de diagonalen uit een 9mm triplex plaat gehaald. Om ze onder spanning in de deur te krijgen, heb ik de punt een beetje schuin afgezaagd en er een bijpassend 'wigje' voor gemaakt. Door die tussen de deur en de diagonaal te tikken komt de diagonaal lekker strak in de deur. 

Die schuine lat is natuurlijk niet zo mooi. Daarom leg ik er een laag plankjes overheen. Die plankjes maak ik van oude schroten. Eerst op lengte zagen, dan twee kanten schaven. Flink wat dikte er af, zodat ze straks mooi in de deur vallen.


Door dat vele schaven zijn niet alle messen en groeven op dezelfde hoogte terecht gekomen en zal het vlak vol ongelijkheden komen. Dus toch maar alle messen er af gezaagd.


De ruimte naast de diagonalen vulde ik met ondervloer-plaat als geluidsdemper.


Nu nog schuren en de plankjes kunnen op deur. De deuren zijn allemaal een beetje scheluw (wokkel-vormig) en ik probeerde om de deuren wat rechter te krijgen door de deur tijdens het lijmen de andere kant op krom te trekken. Dat heeft bij de meeste deuren zeker geholpen! 

 
Deze deur is klaar om op te hangen!


Bij sommige plankjes zitten de jaarringen heel dicht op elkaar. Dit plankje bijvoorbeeld telde bijna 100 jaarringen (inclusief de kopse kant). Prachtig hout, het zou weggegooid zijn als ik het niet van een dak had afgehaald...



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten