donderdag 25 november 2021

En toen was er licht...

Omdat de temperatuur in het nieuwe huis lekker boven de 10 graden blijft, is het er 's avonds prima werken. Maar wel donker. 

Het afgelopen jaar heb ik het huis steeds verlicht met heel veel LED-lampen op een statiefje en een lang snoer, die ik overal mee naar toe sleepte. Maar de electrische bedrading is al maanden aangelegd, alleen nog niet aangesloten. Tijd om die voor de lampen aan te sluiten! 

Het begon natuurlijk met waar de verschillende groepen hun stroom vandaan halen. Uit het stopcontact natuurlijk! 

In de meterkast heb ik twee dikke stekkerdozen vastgezet. De stroom voor deze dozen komt uit het oude huis, een andere groep als waar de woonunit op zit. Elke groep van het nieuwe huis krijgt een stekker, en die kan in deze stekkerdoos. Voor ik dat doe, test ik hem met een verlengsnoer waar een schakelaar op zit. Soms moeten er schakeldraden omgewisseld, en dan kan ik met die schakelaar de groep eenvoudig uit zetten en van een afstand zien of er spanning is of niet.

In de gang beneden was een enkele doos met 6 schakeldraden voor twee wisselschakelaars. Helaas waren de dubbele schakelaars geen wisselschakelaars (maar gewoon aan-uit), dus ik moest er een doos bij doen om twee wisselschakelaars te kunnen gebruiken. En daarna natuurlijk de puzzel op welke manier ik deze 6 draden op de goede manier aan moest sluiten.

De afdekkappen zijn niet groot genoeg om het gat dat ik voor de doos had gezaagd, af te dekken. Ik verzin er nog wel wat op... 

Na een paar dagen groepen aansluiten konden vandaag ALLE lampen aan!

De woonkamer met erboven de kamer van Daaf.

Keuken en bijkeuken met de kamers van Daaf en Emke

Buitenlamp bij de voordeur, badkamer en de logeerkamer, helemaal rechts de slaapkamer beneden.

Binnen ziet het er ook heel anders uit. Gezellig, ruimtelijk...

Deze foto is van de bovenverdieping. Ook daar ziet het er heel gezellig uit, alsof je even in de toekomst kijkt en je kan zien hoe het er uit ziet als we er echt wonen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten