dinsdag 11 juni 2019

Kas

Door Marleen
Peter heeft deze winter het Emté winkelwagenhokje dicht gemaakt aan de voor- en achterkant. Daardoor heb ik nu een heuse kas.

Februari: transformatie van winkelwagenoverkapping naar kas. Niet mooi, maar wel praktisch.
April: nu is er ook een kraantje zodat ik niet meer hoef te slepen met gieters
Er is nu ook een kraantje met tuinslang, zodat ik makkelijk water kan geven. In de kas staan een paar grote tafels met waterdichte lage bakken erop. Dan kunnen de plantjes even met hun voetjes in het water staan zodat de kluitjes volzuigen. Makkelijker dan alles potje voor potje water te geven. Daarna het overtollige water wel weg laten lopen, anders verzuipt de boel. Ik heb een heleboel voorgezaaid in de kas. En ein-de-lijk.... dit is het eerste jaar dat het voorzaaien lukt. Andere jaren deed ik het binnen op de vensterbank, maar daar werden de plantjes altijd sprieterig en slap door te weinig licht. Maar hier in de kas waren de omstandigheden ideaal: warm, licht en vochtig.

Half april de eerste dingen gezaaid

Begin mei: er komt al van alles op!

Begin juni: ik heb al van alles in de tuin gezet de afgelopen maand, maar nu moet de rest ook echt gedaan worden.
Vooral veel tomatenplanten (wel 13 verschillende soorten!), maar daarvan laat ik de meeste in de kas staan.
De tomatenplanten ga ik in potten in de kas zetten. Dan heb ik dus Heel Veel potgrond nodig. Ik meng het met zelfgemaakte compost, oude paardenmest en zand.

Na jaren mag onze compost-kliko (de Biocom) ook wel eens geleegd worden. Je blijft er organisch materiaal in gooien, maar het niveau wordt op de een of ander manier nooit hoger. Het vergaat blijkbaar even snel als dat je het erin gooit. Tijd om er mooie compost van te maken!

Ik zeef de compost in de zwarte krat die je in de kruiwagen ziet staan.
Die heeft in de bodem precies het goede formaat gaatjes. Ideaal!
3 kruiwagens prachtige compost was het resultaat...
En dit was bijvangst. Fijn dat ik mijn rode mesje weer terug heb! En hij is nog steeds scherp.
Rechts in de kas heb ik 4 houten bakken staan, met in ieder 3 verschillende soorten tomaten. Er omheen staat basilicum. Gewone, fijnbladige, zoete, citroenbasilicum en donkerbladige. 


Links in de kas staan de potten met tomatenplanten. Binnenkort ga ik de tafel er onderuit halen, zodat de potten op de grond kunnen staan. Zo kan ik er goed bij om de tomaten te plukken.
En nu mogen ze lekker groeien...! We hebben straks vast een overvloed aan tomaten. In allerlei kleuren, vormen en maten. Dat wordt straks een volle vriezer met tomatensoep!

1 opmerking:

  1. Leuk om jullie vorderingen te volgen. Ik wil nog als tip geven dat tomaten zich goed laten wecken als saus of soep. Dat scheelt namelijk weer energie vergeleken met invriezen. En als je de rest van de ingrediënten ook in de tuin hebt (of koopt), kun je je eigen kant en klare pastasaus of ratatouille maken. Handig voor als je eens een snelle maaltijd op tafel wilt zetten.

    BeantwoordenVerwijderen