dinsdag 26 februari 2019

Werken op het hoge dak

Door Peter
Niet alleen voor de dakrand, maar ook voor het onderhoud van het groendak zal er veilig gewerkt moeten kunnen worden op het dak. Daarom is het nodig om een "ankerpunt" te maken op het dak: een plek waar werklijnen aan vastgemaakt kunnen worden. Ik heb lang niet geweten hoe dat het best gedaan kan worden. Maar zoals dat altijd gaat: eenmaal bezig zie je de oplossingen.


De beste plek voor de bevestiging van een ankerpunt is aan de buitenkant van de dakrand: tussen het dak en het boeiboord (dat nog moet komen). Omdat de werklijn meer dan 180graden in richting kan bewegen, is een verticale pin met een dop erop de makkelijkste oplossing.


De werklijn knoop ik aan de pin (lus met vissersteek), en met een Grillon is de lijn in lengte in te stellen. Op deze manier kan ik veilig en comfortabel (= hangend in de lijn) met twee handen aan het werk op het dak.



En dat is nodig, want het stuk dakrand dat nu gemaakt moet worden is met steigers lastig te bereiken (want de veranda staat er onder). Ik hoop dat morgen de extra beugels worden geleverd, dan kan ik voor de natte periode die er aan komt dit werk mooi af hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten