zondag 30 juli 2017

Oogsten!

Door Marleen
Hoewel de groentetuin ook dit jaar niet veel oplevert, doen sommige gewassen het prima, en kan ik af en toe lekker wat oogsten.

Kamille
Ik kweek kamille in de groentetuin voor thee. Ieder jaar drogen we een paar bossen. Ze kunnen mooi hangen in de veranda.



Rabarber
Eind juli heb ik 5 kilo rabarber geoogst. Veel mensen zeggen dat je rabarber niet moet oogsten na 21 juni, want na de langste dag zou er meer oxaalzuur in de plant komen. En als je dat te veel binnen krijgt, zou dat slecht zijn voor de botvorming. Toch vond ik ook sites die vertelden dat oxaalzuur juist weer gezond is, of dat je kilo's rabarber moet eten voor je een schadelijke hoeveelheid oxaalzuur binnenkrijgt, of dat je met het koken van de groente het oxaalzuurgehalte alweer drastisch vermindert. Ik ga me er niet in verdiepen, want iedereen zegt toch iets anders. Ik geloof maar wat mij het beste uitkomt, en dat is in dit geval: lekker rabarber oogsten! En vooral: eet het gewoon met mate. Dan kan het eigenlijk nooit kwaad.


Van die 5 kilo heb ik bramen-rabarberjam gemaakt, rabarberchutney en gewoon wat potten rabarber.


Met de jongens bramen plukken in het bos. Het schijnt verboden te zijn :-)
Pruimen
Onze pruimenboom gaf 2 volle emmers pruimen, dus daar heb ik lekkere jam van gemaakt.



Knoflook
En ook de knoflook kon geoogst worden. Die had ik eigenlijk op het verkeerde moment geplant (in het voorjaar, terwijl het eigenlijk in het najaar moet), dus de bollen waren niet zo groot. Maar in totaal was het toch best een goede opbrengst! Een paar mooie bollen heb ik gedroogd en die liggen nu in de kast. De rest heb ik gepeld. Ik heb één potje gepelde teentjes in de koelkast gezet, en in de vriezer staan nu een potje met hele teentjes, en een potje geperste knoflook. Gewoon eens kijken wat het beste bevalt. (Ik weet nu al dat dat potje met geperste knoflook niet zo'n goed idee was: dat is (logisch...) één harde bonk geworden. Volgende keer in mini ijsblokjes invriezen?)

De oogst zo uit de tuin

Alles mooi schoongemaakt
Mooie opbrengst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten