woensdag 26 juli 2017

Eerste kozijn in een stro-muur

Door Peter
Vandaag heb ik het eerste kozijn in een stro-muur gezet. Een klein mijlpaaltje, want het heeft me een hoop puzzelwerk gekost...


De strobalen-muur boven de kelder is een lastige muur. Op het metselwerk heb ik een balk geschroefd. De stro-muur steunt nu op deze balk. Vervolgens heb ik een balk onder het dak gemaakt, zodat het dak ondersteund wordt. Toen kon het kozijn er tussen worden gezet. De afwerking (vensterbank, plafond-plank, leemstuc binnenkant, waterslag en leemstuc buitenkant) kan later makkelijk aangebracht worden. En het kozijn kan, over lange tijd hoop ik, makkelijk uit de constructie worden gehaald als het vervangen moet worden.

Eiken kozijn met spijker-verkleuring. Het kozijn moet overigens nog wel geschuurd en geolied worden.
Maar dat doen we later.
Ik weet nu hoe het moet, dus de volgende ramen gaan zeker een stuk sneller. Hoewel; het eerstvolgende raam is er eentje in een afwijkende muur. Dus dat wordt vast weer puzzelen.

De bouwvak komt er aan. Dat betekent dat ik nog een boodschappenlijst moet maken voor materialen die ik de komende weken nodig heb. Een aantal bedrijven is namelijk 3 weken dicht, en bedrijven die wel open zijn, zijn verder weg en duurder...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten