zaterdag 29 juli 2017

Kippen update

Door Marleen
Kippen komen en gaan. Zo kregen we deze lente 2 mooie nesten, met in totaal 18 kuikens. Van die kuikens is er inmiddels eentje spoorloos verdwenen, en eentje kreeg zulke stuiptrekkingen, dat ik hem uit zijn lijden heb moeten verlossen. Ook is er zomaar een mooie grote hen verdwenen, onze koperzwarte Marans. Ze legde zulke mooie donkerbruine eieren. Toen was ook de Marans haan overbodig: ik wilde wel graag Marans kuikens, maar dat is helaas niet meer gelukt. Dus de haan belandde in de pan.
Koperzwarte Marans haan. Mooi beest, maar niet zo'n lieverdje. Rust in de tent nu die weg is!

Mooie grote bruine eieren van de Marans hen. De schillen zijn erg hard, waardoor kuikens het soms moeilijk hebben om eruit te komen. Ook ik moet harder slaan om een eitje te breken!

En dan is vandaag ons kleine Wyandotte hennetje overleden. Geen idee waaraan, maar in een paar dagen tijd werd ze steeds suffer en at ze niet meer. Tot ze vandaag dood in het hok lag. Ze was vanaf het begin al een flinke maat kleiner dan het andere hennetje, maar ze kon toch altijd goed meekomen. Jammer...
De Wyandotjes. Omdat dit kleine krieltjes zijn, zitten ze apart van de rest van de kippen.
Ze worden anders finaal onder de voet gelopen door die grote lompe kippen!
Bovendien kunnen de hennetjes het gewicht van de grote zware haan niet dragen, want die wil er nogal eens bovenop. Agossie...


Dan hebben we de kippen-ren-never-ending-story...
Ik ben het al maanden (jaren?) helemaal zat dat de kippen onze veranda zo vol poepen. Iedereen die ooit bij ons is geweest, weet waar ik het over heb... Daarom heb ik laatst een grote ren gemaakt van bouwhekken, aan 3 kanten rondom de woonunits. Een mooie grote ren van 90 m2 voor de kippen. Maar hoewel kippen echt mega-dom zijn, zijn ze blijkbaar toch slim genoeg om steeds weer te kunnen ontsnappen. Iedere keer bedachten ze wel weer wat nieuws, en iedere keer moest ik dat weer oplossen. Zo konden de meeste er gewoon overheen vliegen (2 meter hoog!), dus toen heb ik alle kippen gekortwiekt (aan één vleugel een paar veren half afknippen). Toen konden er een paar via-via naar boven springen/fladderen, dus heb ik die routes moeten barricaderen of afbreken. Toen vonden ze een gat in het net dat ik bij de sloot had gespannen. Konijnen willen blijkbaar ook in-en-uit de ren (ze hebben hun nesten onder de woonunits), dus die knagen steeds opnieuw gaten in het net, waar vervolgens ook de kippen doorheen kunnen. Het net heb ik vervangen door stevig gaas, dus nu moeten de konijnen een andere route bedenken. En de kippen dus ook. Als laatste hebben de kippen ontdekt dat ze -als ze heel hard wurmen- door de gaten van de bouwhekken kunnen. Dus ik heb alle bouwhekken met grote mazen vervangen door bouwhekken met kleine mazen, waar zelfs kuikens niet doorheen kunnen. Poehee, dat grapje kostte ruim 300 euro. Die hekken behouden hun waarde wel, maar toch. Voor 300 euro kan je een hoop eieren kopen...!

Door deze hekken komt geen kuiken meer gepiept!
Als je zo gaat denken (en ook aan al die uren dat het me al gekost heeft), is het bijna (of eigenlijk: al lang) niet meer leuk. Maar steeds denk ik dat ik nu toch wel alles opgelost heb, dus dat het vanaf nu weer makkelijker gaat. En steeds is er dan toch wel weer wat. Want vandaag zaten er opeens 2 kuikens in de wei van buurman Jan, en als ik dat wil voorkomen, dan moet ik de hele sloot af gaan zetten. En het kippenhok was te klein voor zoveel kippen, dus heb ik het kippenhok-verandaatje dicht gebouwd, 3 extra stokken opgehangen en het automatische kippenhok-luikje verplaatst naar de nieuwe ingang.

Kippenhok uitbreiding: verandaatje dicht gebouwd, 3 stokken erbij en het luikje verplaatst.

Maar denk je nou echt dat de nieuwe kippen in dat hok gaan? Natuurlijk niet joh! Die moet ik de komende 2 weken iedere avond alle 14 vangen en in het hok stoppen. Totdat ze het uit zichzelf gaan doen. En het moet echt, want toen ik het een keertje niet had gedaan omdat het 's avonds zo regende, kwam er om 5:30 een havik langs om een kuiken op te peuzelen. Gelukkig gebeurde dat onder ons slaapkamer raam (met een hoop gekakel), dus ik hoefde maar op het raam te bonzen en het beest ging er snel vandoor.

De kippen slapen net zo lief in de bomen.. Eigenlijk hun natuurlijke slaapplaats

En dan heb ik het nog niet gehad over de parasieten waar ze last van hebben. Het begon met de kalkpoten van Buufje, die echt prachtig genezen zijn. Toen ontdekte ik dat ze ook luizen had, en daarmee de rest van de kippen ook. Die heb ik behandeld met een plantenspuit met spiritus, en dat leek goed te werken. Toch werden de veren van een aantal kippen steeds slechter: de veren breken af en zijn aangevreten (happen eruit).

Aangetaste veren door veermijt
De ergst aangetaste kip begint hier en daar kaal te worden. Laatst heb ik een veer onder de microscoop gelegd, en ik zag overduidelijk mijten. Dat zijn echte krengen, want veermijten zijn echt heel moeilijk te bestrijden. Er is een bestrijdingsmiddel, maar dan mag je 5 weken de eieren niet eten. Dat zijn 35 dagen x 4 eieren = 140 eieren... En toen zag ik laatst toch ook weer luizen over een kip rondlopen. Zucht.... Ik denk dat ik op een flatje ga wonen, naast een supermarkt...

Kip met kale vleugels

Buufje met aangetast verenkleed.
Ter vergelijking: zo hoort Buufje eruit te zien. Hier nog met haar pootjes in het verband tegen de kalkpoten.
Onze kippenclub momenteel. Exclusief de Wyandotjes, die zitten in een ren in de tuin.
En Kukeltje en Kakeltje, die zijn nog steeds super tam en lopen nog wel los door de tuin.

Zo bewaren wij onze eieren. Rechts liggen de oudste eieren, die pak je het eerst. Dan rolt de rest vanzelf door naar rechts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten