zondag 19 februari 2017

Puzzeldag

Door Peter
De tussenmuren van de bovenverdieping zijn af, en nu ben ik toe aan de volgende stap: het plafond! Zoals altijd bij een nieuwe klus, moet ik eerst uitzoeken hoe ik het het best kan gaan aanpakken. Zo'n overgang van het ene werk naar het andere, noem ik een "puzzeldag". Een vaag idee uitwerken tot een concreet werkplan.


Ik begon maar met wat proefjes:

Poging 1: dakbeschot gebogen onder de dakbalken vastzetten. De eerste ging prima. Maar de tweede was er met geen mogelijkheid in te krijgen. Het scheelt misschien dat het geen nieuw dakbeschot is, maar om zo een heel dak te doen: geen optie.

Poging 2 was het dakbeschot op 102cm zagen, en van balk tot balk te laten lopen. Zo komt er een klein knikje bij elke balk, maar het gaat wel snel en makkelijk. En stevig: voor het plaatsen van de strobalen is het mogelijk over het plafond te lopen.

Poging 3 was eerst een regelwerk tegen de balken aan schroeven, en daar (evenwijdig aan de dakbalken) het dakbeschot op schroeven/spijkeren. Jammer van het extra hout, maar het heeft een ander bijkomend voordeel: we hoeven het dakbeschot pas te maken als het dak verder helemaal klaar is. Op deze manier kan de leem op de strobalen drogen na het plaatsen. En het maakt het ook veel makkelijker om leidingen te leggen achter het plafond.

Het wordt dus nr 3! En nu is het weer duidelijk hoe ik verder moet gaan.

(Deze constructie kan overigens niet zomaar op het lage dak toegepast worden, want daar zitten er nog ronde balken onder de dakbalken. Maar ach, dan gaan we wel weer "puzzelen"...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten