woensdag 7 december 2016

Houtverbinding maken

Nu de liggers van het lage dak op hoogte liggen, moeten ze nog wel passend gemaakt worden voor een goede houtverbinding. Hier volgt een kleine foto-serie van hoe deze (eenvoudige) houtverbinding tot stand komt. Eenvoudig, want deze verbinding heeft verpenning nodig om niet naar de zijkant te bewegen. Voor de meer ingewikkelde verbindingen (bijv. de butterpad joint) is meer gereedschap nodig dan alleen een kettingzaag....

Eerst leg ik de balk op de goede plek, met de platte bovenkant in de goede hoek. Even fixeren met een spanband, en dan kan je gaan aftekenen. Eerst meet ik op hoeveel de balk uiteindelijk moet zakken. Ik stel de "passer" zo in dat de afstand tussen de punten aan deze te-zakken-afstand gelijk is. Nu hou ik deze zo goed en kwaad verticaal, en teken de vorm van de onderste balk op de bovenste balk. (Er bestaan passers met een waterpas-kruisje, zo kun je nog nauwkeuriger aftekenen).


Nu draai ik de balk om, en trek de gevonden curve met potlood dik over. Ook teken ik er de richting op waarin de onderste balk door deze curve loopt.


Met de kettingzaag maak ik gleuven, evenwijdig aan de richting van de onderste balk, van lijntje naar lijntje. 


Met een hamer mep ik het makkelijk los te slaan hout weg. De vorm wordt al duidelijk!


Met de kettingzaag "poets" ik alle oneffenheden weg, en hou de lijntjes goed in de gaten. Met een scherpe zaag kun je zo heel snel, heel netjes beeldhouwen.


Oneffenheden in de onderste balk vlak ik ook weg met de kettingzaag. En dan kan de balk weer teruggedraaid. Soms ziet het er in 1x zo uit, maar deze verbinding is 2x bijgewerkt.


Ook aan de bovenkant moet de balk aangepast worden aan de curve van de hoofdwand. Dan kunnen ze vastgezet. Vandaag zijn alle 7 balken klaar; morgen ga ik beginnen om de 20x7 balken er overheen te leggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten