donderdag 1 december 2016

Eerste dakbalk lage dak

Van de eerste liggers van het lage dak was er een houtverbinding niet zo mooi geworden. Deze moest dus over, en daarvoor heb ik een nieuwe balk gepakt. Het resultaat mag gezien worden!


De oude ligger kunnen we waarschijnlijk wel als staander ergens plaatsen zodanig dat de zaagsneden niet meer zichtbaar zijn.

Nu de eerste 4 staanders staan (met liggers er overheen) kunnen de eerste 7 dakbalken hier op gelegd. Deze balken moeten aan de bovenkant en vlakke baan hebben waar ik de 20x7 balken op ga lijmen. Deze vlakke baan zaag ik met een kettingzaag die over een H-balk glijdt. Dat gaat best goed!

Vlakke kant zagen
Hier zie je het resultaat: omdat de balk niet netjes recht is (en dat willen we ook!) is de baan niet overal even breed. Maar dat is geen probleem omdat je dat uiteindelijk niet meer ziet.


Het transport van deze balken van de opslag naar de "zaagtafel" en door naar het huis gebeurt met de mallejan. Dat gaat echt superlicht en snel!

Met twee takels kan ik de ligger omhoog takelen. Links hangt de takel aan het hoge dak, rechts de driepoot (al zie je die niet op de foto staan). Deze balk ligt vast met een spanband; straks zaag ik hier ook een mooie houtverbinding. 

De eerste dakbalk
Bovenop deze ronde liggers komen twee 20x7-balken geschroefd/gelijmd, met zoals op het bovendak. Tussen deze rechthoekige balken komen de strobalen. Deze rechthoekige balken zet ik er later op; op deze manier wordt het maken van de houtverbindingen en bevestigingen een stuk makkelijker. 

Er ligt bij het schrijven van dit bericht al een tweede ligger naast de eerste ligger, maar het was toen al te donker voor een foto...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten