donderdag 15 december 2016

Dakliggers samenstellen

Er liggen nu 7 liggers van het lage dak. Op deze liggers moeten 2 balken van 20x7cm gelijmd worden. Ik laat hier zien hoe dat in zijn werk gaat.

De balken waar de liggers van gemaakt worden, zijn 6 meter. Dat is te kort: er moet nog 70cm aan vast gemaakt. Dat doe ik met een zogenaamde "liplas". Als eerste zaag ik een schuine kant (met opstaand randje) aan de lange balk. Deze maak ik mooi glad en haaks met de kettingzaag. Vervolgens neem ik de maat over op de andere balk.


Met de kettingzaag zaag ik de afgetekende vorm uit. Deze "poets" ik (weer met de kettingzaag) haaks en recht, en pas de twee stukken aan elkaar. Nog een beetje schaven (met de kettingzaag) hier en daar....


... en dan past 'ie...


Nu boor ik alle gaten voor de schroeven. Eerst met een 25mm vlinderboor, voor de schroefkop. De schroeven die ik kon krijgen zijn wat aan de korte kant, dus de kop moet 5cm in de balk vallen. Daarna boor ik met 10mm door de balk heen. Deze vlinderboor is te kort, maar gelast op een 6mm staf gaat hij er wel doorheen... 


Als alle gaten er in zitten, schuur ik beide kanten schoon met een lamellenschijf op de slijptol. Je ziet het verschil...


De schroeven (8x200mm houtbout) voorzie ik van een ring en een puntje vet. Dat laatste maakt het schroeven een heel stuk makkelijker. De doosje vet komt uit mijn ouderlijk huis; het is veel ouder dan ik ben. Het heeft al die jaren moeten wachten om een halve minuut mee te helpen een schroef wat makkelijker in het hout te helpen. Wat een leven....


Het schroeven doe ik met de hand; voor een accuboor zijn deze schroeven erg zwaar. Daarbij zitten er 15 in 1 balk, dan is de accu zeker leeg. Mijn accu ook overigens; het vet kon niet voorkomen dat ik flink spierpijn heb van de 150 bouten die er nu in zitten.

Handboor met verloop voor schroefbit met verloop voor dopsleutel
Eerst kan het korte stuk balk vastgezet, daarna wordt het tijd voor de lange balk. Deze pak ik met de Skidster op (geklemd tussen de lepels) en manoeuvreer hem naar zijn plek.


"Alles wat je met oliedruk kan doen, moet je niet met bloeddruk doen" is een bekende uitdrukking van kraanmachinisten. En gelijk hebben ze; ik hoef nu alleen het laatste stukje met de hand te tillen.


Met een balkje over de liggers heen leg ik de balk naast de ligger. Op deze manier kan ik de balk netjes op de met lijm ingesmeerde ligger leggen; eerst de ene kant, dan de andere. Even over de lijm; een busje lijm van 250ml kost bij de gamma 10.-. Bij een groothandel kost dezelfde kwaliteit lijm (EN 204 - D4 watervaste witte houtlijm) 4.- voor een fles van 750ml. Dat scheelt, en ik heb al vele bussen leeg...


 De houtverbinding, gelijmd en geschroefd. Net echt.


De bovenkant van de ronde ligger heb ik met de kettingzaag + geleider vlak gezaagd. Nu komen daar altijd bultjes en kuiltjes in. Daarom heb ik naderhand met een balkje de bultjes opgezocht en deze met de kettingzaag weggepoetst. Dat ging snel, en netjes genoeg zoals je hier kan zien: een stevige verbinding.


Op deze 20x7 balk komt er nog een. Dat krijg ik deze week wel af. Daarna zijn de kortere liggers aan de zijkant aan de beurt; 2 links en 2 rechts. Hiervoor moet eerst een stro-panelen-muur gemaakt, en daarvoor eerst een bodem van houten rekjes met een curve. Het gaat snel zo!

1 opmerking:

  1. Daar heb je klopschroefmachines voor, bij de Lidl voor net 50 euro. Die ramt die bouten er allemaal in een paar tellen in. Met de bijbehorende snellader heb je zo weer een volle accu en wissel je de hele tijd om. Kun je onneindig doorgaan bouten erin jassen.

    BeantwoordenVerwijderen