vrijdag 7 oktober 2016

Vrijdags

Sinds een maand komen Teun en Evi elke vrijdag helpen. Dat is niet alleen heel fijn, maar ook super gezellig! Zij zijn bezig met een stuk grond kopen in Frankrijk, waar ze zelf een (stro-)huis gaan bouwen en een voedselbos willen inrichten. Eigenlijk precies waar wij ook mee bezig zijn. Hier kunnen ze vast wat ervaring opdoen.


Evi en Teun (altijd vrolijk!), aan het werk met de curve.

Hier zijn ze de hoogte van de hoofdmuur aan het overnemen op de noordmuur, zodat ze daar ook de dak-curve kunnen maken. Dat doen ze heel zelfstandig, heel degelijk en ook nog eens met humor. Wij zijn erg blij met hun hulp! Vandaag hadden we extra geluk, want ze namen ook nog een zelfgebakken appeltaart EN een pan heerlijke soep mee. Hmm..!


Terwijl Teun en Evi met de dak-curve bezig waren, ben ik begonnen met het samenstellen van de dakbalken. Deze bestaan uit twee 20x7cm balken op elkaar (wordt dus 40x7cm). Sommige dakbalken moeten zo lang worden, dat ik de 6-meter balken ook nog moet verlengen. Hier zaag ik met de kettingzaag een liplas om een 6 meter balk met een 3 meter balk te verlengen. Dat doe ik 2x, en lijm + schroef (met 8mm houtbouten) de twee verlengde balken op elkaar. Stiekem toch veel werk...!

de liplas

Het geheel werd lang en zwaar. Met de Skidster en Mallejan was de balk te verplaatsen, maar een manier om dat ding bovenop de muren te leggen, aan beide kanten flink uitstekend...? De gedachte om een hijskraan te laten komen werd wel heel verleidelijk, maar toch ga ik dat niet doen!

Hier ligtie dan: 8,5 meter lang, 40 cm hoog en 7 cm dik. Wat een joekel!
Aan het eind van de dag besloot ik de balk eerst op de verdiepingsvloer te leggen. Dat ging met wat katrollen best goed, al was de balk onhandig breed en lang. De volgende balken ga ik op de verdiepingsvloer in elkaar zetten; daar is ruimte genoeg, en de onderdelen zijn een stuk makkelijker boven te krijgen.

Vanaf de verdiepingsvloer moet het wel mogelijk zijn die balk op z'n plek te krijgen. Een leuk puzzeltje voor komende week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten