zondag 26 juni 2016

Zaag-geleiding

Een aantal ronde palen hebben een vlakke kant nodig. Bijvoorbeeld om een balk of kozijn tegenaan te schroeven. Omdat de palen niet heel recht zijn, moet je de zaag over een rechte geleiding (die naast de paal ligt) laten lopen. Een lange balk bijvoorbeeld.
Bij loonbedrijf Van Rijbroek hebben ze een berg van die balken liggen, en ik mocht er eentje lenen. Met de Skidster en Mallejan heb ik de balk gehaald, wat de mannen van Van Rijbroek wel grappig vonden...


Van collega Harrie kon ik een zaaghouder lenen. Ik kon het frame helaas niet gebruiken zoals het bedoeld was, maar een enkel onderdeel ervan (een zaagblad-vasthouder) was wel heel handig!

Samen met Erik de zaaggeleiding gemaakt, en iets om de balk naast de geleiding op hoogte te kunnen leggen. Ondertussen begon het te regenen, maar onder de overkapping was het prima doorwerken.

Met een IPE als zaaggeleider een vlakke kant maken

Het zagen ging prima. De ketting moet wel heel scherp zijn, maar dan gaat de zaag er ook prima doorheen.

De volgende balk hangt in de Mallejan te wachten op z'n beurt...

Toch ging het zagen iets te snel. Want later kwam ik er achter dat deze liggers aan één kant niet over de volle lengte vlak gezaagd hadden moeten worden... Affijn, dat werken we wel weer bij....

De volgende ochtend heb ik met Marleen bekeken welke houtverbinding geschikt (= makkelijk te maken) en mooi (genoeg) is. Uiteindelijk hebben we er een gekozen, en ik die van een oude stam gemaakt. En nog eens, en nog eens... Tot 'ie helemaal klopte.

Eerste verbinding


Geen opmerkingen:

Een reactie posten