zaterdag 18 juni 2016

Groentetuin drama

Zo goed als het groentetuin-jaar was begonnen, zo belabberd gaat het nu. We kunnen er nog nauwelijks uit eten.

  • Er zijn enorm veel slakken. In de wei kun je geen stap zetten zonder KRAK onder je voeten te horen. Ze zitten schijnbaar ook in de groentetuin, want overal zie je vraatsporen. Zo heb ik ca 30 pompoenplanten uitgezet net buiten de groentetuin (veel verschillende soorten), maar ik heb er nu nog maar 2. Rest is allemaal opgegeten door de slakken. Ook de jonge koolplantjes die onder hun privé-kasjes stonden, zijn opgepeuzeld. Hoe konden die slakken er onderdoor kruipen..?? En de koolplantjes die er nog wel waren, zijn niet of nauwelijks gegroeid in die paar weken. Daags na het weghalen van de privé-kasjes, was alsnog 80% opgevreten. Ik heb slakkenvallen gemaakt en gevuld met bier, maar tot nu toe nauwelijks vangst.
  • Naast slakken zijn er muizen. Ze eten met plezier de prachtige aardbeien op. Ik ben maar eens vallen gaan zetten. 6 muizen op één middag, enkel uit de aardbeien-vakken. Maar de vallen werken niet zo goed: vaak zijn ze dicht geklapt zonder muis, of leeft de muis nog half. Ik heb verschillende soorten vallen, maar ze zijn geen van alle goed. 
Muizenwerk.
Edit: misschien toch van slakken, want die maken ook van die holletjes in aardbeien.
  •  De konijnen hebben de gaten in het hek ontdekt, en hebben zich te goed gedaan aan allerlei lekkers. Hele stukken waren keurig afgeschoren op konijnen-bekkie hoogte. De gaten in het hek heb ik provisorisch gedicht door er tapijttegels tegen aan te zetten.
Kamille uit Emkes tuintje. Allemaal afgeknabbeld.
  •  Veel zaden zijn helemaal niet opgekomen. Wat er wel is opgekomen, wil vaak niet groeien en blijft zo'n 4 cm hoog. Ligt het aan het weer..? Of aan (gebrek aan) mest?
  • Sommige planten hebben een mysterieuze aantasting, zoals de dille. Alle planten zijn afgestorven vanaf 10 cm hoogte. Alles boven die 10 cm, hangt slap en geel naar beneden. Dus niet opgegeten door de konijnen.
  • De winde rukt op. Op veel plaatsen staat het nu al in de groentetuin. Ook distels (met wortels die heel erg diep gaan) krijg ik er niet uit.
Winde, overal ploept het de grond uit. Helaas lusten de kippen het niet...

Het is allemaal best frustrerend en ontmoedigend. Ik heb eigenlijk ook te weinig tijd om alles echt goed te doen, waardoor er klusjes blijven liggen. Daar krijg ik dan later de rekening van:
- ik heb geen stro gelegd onder de aardbeien, waardoor ik nu modderige aardbeien heb (voor zover ze al niet door beestjes zijn opgegeten)
- de frambozen heb ik niet opgebonden: de takken liggen nu op de grond en de frambozen zijn modderig en beschimmeld.
- ik heb niet alle vakken paardenmest gegeven (ik had niet genoeg mest): de vakken die niks hebben gehad zijn nu zanderig, hard en onvruchtbaar.
- de achterste helft van de groentetuin is nog steeds dicht gegroeid met gras. Dat staat nu volop in het zaad. Ook al zou ik het gras weghalen, dan nog staat er binnen een paar weken weer nieuw gras door al het zaad dat op de grond is gevallen.
- ik heb de radijzen laten doorschieten (ziet er leuk uit, en geeft ook weer zaad voor volgend jaar). Maar het was véél te veel, en dat ontdekte ik te laat. Met als gevolg grote omgevallen radijsplanten, die andere vakken hebben bedolven.
- het onkruid tussen de aardappels is veel te hoog geworden, waardoor de aardappels het niet goed lijken te doen. Ook de maïs heeft het niet gewonnen van de melde.

Kortom: mocht iemand zin hebben om een paar uurtjes te komen helpen: altijd welkom!

2 opmerkingen:

  1. Oeioei, wat een ellende allemaal. Erg frustrerend om je noeste arbeid zo naar de knoppen te zien gaan.... Wij kunnen niet even komen helpen (bovendien lijkt het me geen goed idee om mij in jullie tuin te laten aanmodderen, dan sta ik volgende keer ook op het bovenstaande lijstje als boosdoener). Maar ik hoop dat het toch nog wat gaat worden!
    Onze oogst tot nu toe is overigens 5 kleine aardbeien uit eigen tuin. Succes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eh... misschien kan je een elektronische muizen- en slakkenval uitvinden? Daar ben jíj dan weer goed in!
    Jullie sterkte met jullie aardbeienplant. Geen last van muizen en/of slakken?

    BeantwoordenVerwijderen