maandag 3 december 2018

Door het beton heen!

Door Peter
Toch nog sneller dan gedacht (of beter: gevreesd) was ik vandaag door het beton heen. Eerst door de dikke harde gewapende betonnen laag, en daarna door het 50cm dikke laag schuimbeton. De makkelijkste manier om dat te doen was om eerst met de grondboor een gat te boren, en daarna met de boorhamer de wand van dit gat steeds verder af te breken.

Door het beton! Nu nog door het schuim.

Het schuimbeton is behoorlijk nat. Dat is niet zoals ons was verzekerd, maar wel zoals ik had verwacht... Ik heb een paar brokken op de keukenweegschaal gewogen, en weeg ze over een week nog een keer om te kijken hoeveel vocht er uit verdampt is. Maar de foto laat genoeg vocht zien...

(Uiteindelijk ging het om 823gram schuimbetonbrokken, daar bleek 153gram water in gezeten te hebben. Dat is 153/(823-153) = 23%. Heel veel dus...)


Schuimbeton isoleert best aardig, maar als het nat is, blijft er van de isolatiewaarde niet veel over. Voor onze situatie is dat niet zo erg: we hebben straks nog een laag schuimbeton boven de gewone betonlaag en deze blijft wel droog. Schuimbeton is dus niet zo ideaal als wel beweerd wordt...

Morgen verder aan het gat onder het schuimbeton door. Maar... het zou wel fijn zijn als er dan geen water meer in de kuil staat! Want vannacht is er toch behoorlijk wat water in gestroomd.


En met een beetje pech is het geen regenwater maar grondwater. Hmm!

3 opmerkingen:

  1. Hallo Peter, leuke blog. Wat een leuk project! De blog is al een paar jaar oud, maar ik kom'm tegen om zoek naar informatie om door schuimbeton heen te hakken (eind 2018). Ik wil een rioolaansluiting toevoegen aan een rioolleiding die 50cm diep in een schuimbetonvloer is ingestort. Daarvoor zal ik een gat van circa 50x70cm en dus 50cm diep moeten hakken en de rioolleiding vrij moeten hakken. Ik heb geen idee hoe makkelijk of zwaar het hakken is in schuimbeton. Jij hebt er dus ervaring mee, lees ik. Hoe moeilijk schat jij mijn uitdaging in met jouw herinnering aan toen? Is dit te doen en hoe lang zal ik er mee bezig zijn? Dank alvast voor jouw reactie. Groet, Björn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergelijk schuimbeton met Y-tong-blokken van de bouwmarkt. Met gatenzagen, vlinderboren etc. is het heel makkelijk weg te halen. Boor de buitenomtrek en bik van binnenuit weg. Je hebt het zo gedaan...

      Verwijderen