zondag 2 december 2018

Doorvoer voor de nutsleidingen

Door Peter
Ik ben begonnen met de doorvoer van de nutsleidingen. Gerry van Rijbroek kwam een mooi werkgat graven aan de buitenkant van de fundering. Inclusief traptrede om het iets makkelijker te maken naar de bodem te springen. Meteen een klein stukje geprobeerd onder de fundering door te graven. Dat viel niet mee, want de grond is behoorlijk hard. Maar niet onmogelijk. We gaan het zien de komende dagen!


Traditioneel ging het, de dag na het graven van een diep gat, heel hard regenen. Het gat liep natuurlijk meteen vol, en twee wanden van het gat stortten gedeeltelijk in. Zo gaat dat in een (oorspronkelijk) moerasgebied...


Ook binnen ben ik begonnen met het slijpen en bikken van het gat in de fundering. Eerst door een 15cm dikke laag gewapend beton, dan ruim 50cm schuimbeton. 


De eerste snede was weinig hoopvol: ik kwam er bijna niet doorheen. Wat een hard beton! Een uur later bleek dat ik de pech had, dat deze snede over een lengte van 40cm precies in het midden van een staaf betonijzer zat. Een cm meer naar links of rechts was het een stuk makkelijker geweest. Zo gaat dat...
Aan de linkerkant van het gat zie je het betonijzer lopen, waar ik dus in de lengterichting doorheen geslepen heb

Een paar uur lang slijpen, bikken, slijpen bikken etc. heb ik de wapening er uit en ben ongeveer halverwege met het weghalen van deze laag. Het is, zoals verwacht, veel werk. Maar goed te doen met alle gereedschappen die ik heb. Morgen verder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten