dinsdag 12 september 2017

Schakelen

Door Peter
Nu we definitief besloten hebben geen haast te maken met de strobalen, verandert de planning drastisch. Want wat is dan nu het belangrijkst om te doen?

Welnu, dat is er voor zorgen dat het huis veilig de winter door kan. Dus de veranda van dakbedekking voorzien, de naden van de dakbedekking plakken (die klapperden bij harde wind), en evt de dakrand + regenwater-afvoeren maken. Stroken zeil ophangen om de kozijnen te beschermen.

De afgelopen dagen was het winderig en nat. Dan is het niet fijn om met EPDM in de weer te gaan: de ondergrond moet droog zijn, en als je wilt dat de EPDM tijdens het lijmen blijft liggen is wind niet handig...



Als eerste heb ik toch de folie-naden geplakt. Woensdag komt er storm, en dan is het fijn als de folie niet meer klappert in de wind. Daarvoor woei het eigenlijk te hard, en de regen tussendoor maakte het werk er niet makkelijker op. Om te voorkomen dat het potje met lijm zou omvallen, wegwaaien, naar beneden glijden (of dat allemaal tegelijk) heb ik de bodem van een plastic flesje vastgeschroefd op een dik stuk balk met EPDM aan de onderkant. Dat hielp, maar de wind maakte het netjes plakken bijna onmogelijk. Maar goed, het zit nu netjes genoeg stevig vast.

Voor de veranda is het te nat om EPDM te plakken. Daarom heb ik steeds gedaan wat me het meest irriteerde: keuken in de woonunits grondig poetsen, gras maaien, opruimen, heg aan de straat scheren, peer van het dak af snoeien en rotte peren van het dak halen etc. etc. Het huis laat ik even met rust. En dat is echt wel even schakelen...!

2 opmerkingen:

  1. Dag Peter, wat jammer dat het niet is gelukt om dit seizoen het huis water- en winddicht te krijgen. Dat was in het voorjaar nog wel de planning, toch? Kan je aangeven welke factoren daar nu een rol in hebben gespeeld? (Wil ik natuurlijk graag weten ivm ons eigen project het komend jaar...) groeten, Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geertje! In mijn planning stond het maken van de kozijnen uitbesteed. Dus 1 telefoontje en je hebt ze. Maar daarvoor moesten alle gaten waar de kozijnen in moesten komen, al klaar zijn (vanwege de maatvoering). Uiteindelijk heb ik besloten (ook vanwege de bouwvak) om de kozijnen zelf te maken. Dat was een prima oplossing, maar wel heel veel werk. En dus ook lange doorlooptijd.

      Verwijderen