woensdag 30 augustus 2017

Kalkstuc..?

Door Peter
Het is zo snel gezegd: "... en de buitenkant stuccen we met kalk".

Dat kalkgebeuren is nieuw voor me. Ik heb wel ooit een workshop met kalkstuc gedaan en lees de kalk-onderwerpen op het ecologieforum grondig. Maar naarmate ik me er meer in verdiep krijg ik steeds meer een hekel aan het spul. Het is een lastig te verwerken goedje, er zijn heel veel kwaliteiten / mengsels, die niet allemaal even makkelijk te verkrijgen zijn, het is duur, agressief, stelt hoge ondergronds-eisen, veel lagen over elkaar etc. Nee, geef mij maar een berg leem. Simpel en pragmatisch.

De regen vandaag liet zien dat veel muren bij een flinke bui echt goed nat worden. De watervastheid van kalk is dus waarschijnlijk echt wel nodig. Ik ga me maar over de kalk-weerstand heen zetten. Of verder zoeken naar een andere oplossing.

Kalk heeft nog wel een voordeel boven leem; je kan tot veel later in het jaar stuccen. En dat gaan we nodig hebben, want het is al bijna september en er zit nog geen baaltje in de muur...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten