zaterdag 5 augustus 2017

Deurkozijn

Door Peter
Augustus. En niet het weer dat je bij deze maand zou verwachten: niet bepaald warm, en niet bepaald droog...


Langzaam aan verschijnen er steeds meer kozijnen in de muren, waarmee het huis er steeds meer als huis gaat uitzien. Helaas ben ik vrij snel klaar, want ik heb alleen alleen profielen geschaafd voor de benedenverdieping, en heb ik inmiddels best wat profielen afgekeurd. Scheurtjes op vervelende plekken, te grote knoesten, te veel houtworm-gaten. Soms pak ik van een kozijn dat toch niet geplaatst kan worden een profiel dat ik verzaag voor een ander kozijn dat ik wel wil plaatsen. De administratie daarvan moet ik nog wel bijwerken voor ik weer nieuwe planken tot profielen ga zagen!

Na de badkamer-ramen en het WC-raam ben ik nu bij de deur van de bijkeuken. Voor de bouwvak had ik nog drempels laten maken. Deze heb ik gisteren vast gemetseld. Toen het kozijn er netjes op stond, bleek dak ik de onderkant van het kozijn niet geschilderd had. En hoewel dit kozijn niet vol in de regen staat, wilde ik toch een beschermde onderkant. Dus: scheefzetten en schilderen maar!


Ook het kozijn van de buitendeur in de woonkamer is in elkaar gezet (en onderkant geschilderd). Morgen hoop ik de bijkeuken en de keuken van ramen te voorzien.

Ik had vandaag gezien dat de schroeven waarmee de dakliggers vastzitten aan de curve allemaal los zaten. Dat is een beetje zorgelijk. Het zou kunnen dat dit gebeurd is bij het plaatsen van de strobalen: de balen drukken zo'n balk met veel kracht naar de zijkant tot ook de andere kant van een balk met stro gevuld is.

Ik heb ze allemaal weer aangedraaid, en hou het nu in de gaten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten