donderdag 8 juni 2017

We hebben de harde wind overleefd

Door Peter
Voor binnenlandse begrippen heeft het flink gewaaid, vandaag en gisteren. Ik had de losse flappen EPDM met nietjes vastgezet (op de overmaatse stukken), maar de wind was harder dan ik verwachtte. Dus tussen de (stevige) buien door ging ik het dak op om deze flappen opnieuw, en beter, vast te nieten.

In het huis moeten een aantal windkruizen komen: stalen strips die diagonaal over de wanden lopen om windbelasting op te vangen. Eigenlijk had ik deze willen monteren voordat het stro het dak op ging, maar door allerlei omstandigheden was dat niet gelukt. Dat was wel jammer, want nu het dak dicht is, is het huis op z'n kwetsbaarst: een enorm dak als windvanger, en geen muren om de wind tegen te houden. Daarom had ik snel houten windkruizen gemaakt; tijdens het werk op het dak leken die goed te werken. Dus een beetje spannend was deze wind wel: hoe zou het huis reageren op de grote windvang van het dak, harde wind en houten windkruizen. Nou, prima! Tijdens een harde windvlaag zat ik op het dak, en het huis gaf geen krimp. Mooi. Lekker stevig...

Inmiddels heb ik wel het ijzer voor de windkruizen. De komende tijd zal ik die gaan monteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten