dinsdag 31 januari 2017

Kozijnhout zagen

Door Peter
Vandaag heb ik bij een collega kozijnhout gezaagd. Van oude, 8cm dikke plakken eiken-stam was het zaak om zoveel mogelijk 12cm brede balken uit te zagen. Gelukkig heeft hij een mooie lintzaag, dus het zagen zelf ging van een leien dakje. Maar het puzzelen hoe te zagen, en de balk vervolgens zo in te spannen dat het er goed uit komt (en in de goede volgorde...) was duidelijk nog geen routine.

We hebben bijna 150 meter nodig, waarvan ik vandaag ruim 50 meter gezaagd heb. Er was nog wel tijd om meer te zagen, maar de volgende lading houten planken lag onder een zwaar pakket vurenhout, en dat pakket kreeg ik er in mijn eentje niet vanaf. Andere keer verder dus!

Zo zien de planken er uit: stoffig, gescheurd, krom en schuin. De scheur zit eigenlijk altijd bij de kern, dus de eerste snede is precies door deze kernscheur heen. Dan links en rechts een balk van 12 cm, soms twee.

Gedroogd, gescheurd, krom en stoffig eiken
De snede die door de kern heen loopt, ligt voor de lintzaag meestal te diep. Daarom begon ik 12cm boven deze snee, dan de snee door het midden van de plank (en daarmee de eerste balk klaar), omdraaien en een balk van 12cm er af. Een nadeel van deze manier van zagen is dat de balken niet precies haaks worden: de plank is meestal krom, en daarmee de eerste snee niet haaks.


De laatste snee
En al die moeite voor redelijk vierkante balken. Ze worden afgeschaafd tot 11x6, dan worden ze wel mooi haaks en glad.
 
Een deel van de oogst
De timmerfabriek heeft eind februari tijd, dus over twee weken moeten zowel de balken gezaagd, als de tekeningen van de kozijnen af zijn. Nu ik de profielen in mijn handen heb gehad, krijg ik steeds meer beeld van hoe die kozijnen precies bemaat moeten worden; dat gaat helemaal goed komen.
(edit: in juli hebben we toch besloten om de kozijnen helemaal zelf te gaan maken!)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten