zaterdag 18 juli 2015

Ongedierte!

Het zal wel aan de hoge temperatuur gelegen hebben, maar we worden aan alle kanten belaagd door beestjes!

De avond nadat ik het kuikenhok in het oude huis had opgeruimd, liepen er allemaal minuscule beestjes over me heen. Alarm! Dit waren bloedmijten. Kans was groot dat ze uit het kippenhok kwamen. En jawel, toen ik ging kijken, zag ik overal groepjes krioelende puntjes... Gelukkig bijten ze geen mensen, maar de kippen hebben er des te meer last van. Ik heb het kippenhok helemaal schoongemaakt en opnieuw in de witkalk gezet. Ook heb ik het strooisel en stro eruit gehaald en vervangen door kranten. Omdat mijten zich overdag graag tussen opgevouwen kranten verstoppen, kan je ze makkelijk met kranten en al weggooien. De kippen hoef je niet te behandelen, omdat de mijten alleen 's nachts op de kippen gaan zitten. De dagen na het schoonmaken van het hok nog af en toe wat beestjes gezien, en deze heb ik meteen om zeep geholpen met de sproeibeurt van spiritus met groene zeep. Werkt perfect! Nu, na een paar dagen, zie ik geen enkel beestje meer lopen. Ik zal het alleen wel altijd in de gaten moeten houden, want 100% er vanaf komen schijnt onmogelijk te zijn...


Na het verhuizen van Wieke, zaten zowel Wieke als ik onder de rode jeukende bulten. Waarschijnlijk vlooien in de verhuisbus... Brrrr...



Dazen kunnen gemeen prikken. Met grote, pijnlijke, jeukende bulten als gevolg. Daarom heb ik een dazenval gemaakt, zoals je die ook professioneel kan kopen. Maar deze was lekker véél goedkoper! En werkt net zo goed :-)

Op de foto misschien niet zo goed te zien, maar op mijn been zitten 3 akelige bulten van dazen.
Waarom bestaan die beesten...??

Een dazenval gemaakt van een zwart gespoten skippybal. Werkt super goed!

Het resultaat na een uurtje vangen. Enkele tientallen dazen. Eigen schuld, dikke bult. Ofzoiets...


Nog net even vlak voor de zomervakantie was er een grote luizenuitbraak op school. Zowel Daaf als Emke hadden ze ook te pakken.
Mijn manier om ze op een eco-manier uit te roeien: vlak voor het slapen gaan de haren helemaal inwrijven met véél zonnebloemolie (of andere olie). Met een (oude) handdoek op het kussen gaan slapen. De olie zorgt ervoor dat alle luizen EN neten stikken. De volgende ochtend de haren goed wassen en uitkammen met een luizenkam. Om de luizen goed uit de kam te kunnen halen, doe ik altijd een stukje verbandgaas over de tanden van de kam heen. Zo trek je de luizen met gaasje en al van het kammetje af. Natuurlijk blijf je de volgende dagen goed kammen, maar over het algemeen vind je niks meer, en wat je vindt is morsdood!
Edit: azijn in plaats van olie schijnt ook te werken! Dan wordt het in ieder geval een iets mindere plakboel. Je hebt ook lavendel (huishoud)azijn, dat ruikt wat lekkerder.


Hebbes!

En Peter is in zijn voet gestoken door een wesp. De foto zegt genoeg...



Over de muggen zal ik maar zwijgen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten