donderdag 15 februari 2024

Verzetten caravan en bouwkraan

Om de varkens een nieuw stuk 'ter ontginning' aan te bieden (de heuveltjes) moesten de caravan en de bouwkraan een metertje opschuiven. In de zomer, met de Skidster, in een half uur gedaan. Maar het was zo blubberig dat de Skidster de caravan maar een meter de ene kant op kreeg (en niet meer de andere kant op) en de bouwkraan helemaal niet bewoog. 

Gelukkig is er altijd wel een plan B te verzinnen: de handlier. 

De caravan heb ik met de handlier naar de container kunnen trekken door de lier aan de container te knopen, en de kabel aan de as van de caravan. Dat ging snel en goed. Daarna kon ik met de lier de Skidster uit de blubber trekken (die zie je nog net achter de caravan staan).


Met het trekken aan de bouwkraan reed de skidster zichzelf vast. Die kreeg ik weer rijdend door roosters onder de wielen te drukken. Snel naar de container gereden: veels te nat op het veld. 

Door de lier aan een fruitboom vast te maken kreeg ik de bouwkraan wel verreden. Steeds een rooster onder de wielen leggen om niet weg te zakken. Maar vanuit deze pruimenboom zou de bouwkraan niet op de goede plek komen te staan.


Daarom heb ik de lierkabel via een katrol naar de container laten lopen, en deze 'V' liet de kraan naar de goede plek rijden.

Met een plank onder de dissel van de kraan (niet op de foto) kon ik voorkomen dat de dissel zwaar de blubber in getrokken werd. 

Een hele middag werk, alleen voor de varkens... Maar het is nodig, de grond waar de varkens nu op lopen is veels te nat. Ze moeten echt snel naar een droge plek.
Tja, zo gaan die dingen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten