maandag 4 november 2019

Deuren opkalefateren en ophangen

Door Peter
Lang geleden kochten we voor een prikkie 6 hardhouten deuren. Ze waren wel een beetje vreemd, met slotgaten aan beide kanten, allerlei sponningen erin die we niet begrepen. Maar een deur is een deur, toch?

Inmiddels is me duidelijk waar de sponningen voor zijn, en dat er bij twee deuren deze sponningen er beter niet in gezeten hadden. Oftewel: ik moet ze opvullen...

Van een vensterbank-plank die over was, kon ik precies 4 latten zagen (en schaven) om de sponning (die ik met de cirkelzaag netjes rechthoekig heb gemaakt, zie foto) te vullen.


Met vullende lijm vastzetten.


En als laatste met de cirkelzaag de kopse kant van de deur vlak zagen.


Daarna scharnieren er in en ophangen! Het is heel bijzonder om die rare gaten in het huis eindelijk gevuld te zien met een deur, waardoor het huis nog meer huis wordt.

Ook de voordeur, een tweedehands Merbau deur met dubbel glas erin, heb ik opgehangen. Deze deur was loodzwaar, en moest in een kozijn waarvan een zijkant inmiddels niet meer helemaal kaarsrecht was.


Omdat hij zo zwaar was, wilde ik er niet te veel mee sjouwen. Dus platleggen, en daar ter plekke aan de slag. Er moest een paar mm van de bovenkant af, van de regenstrip aan de buitenkant, en een paar stukjes van een zijkant. 


Voor het op hoogte stellen van de deur bij het vastschroeven (en aanpassen van de scharnier-vlakjes) bleken bosbouw-wiggen heel praktisch. 


De zon was al onder toen de deur eindelijk vast zat. Maar hij zit perfect, de ruit zit er al in waarmee het eerste glas in het huis zit!

Nu nog een keer schoonmaken, want na 3 jaar stof verzamelen in de schuur kan hij wel een sopje gebruiken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten