zondag 20 oktober 2019

Scharnieren

Door Peter
Afgelopen week kwam een ervaren en gepensioneerde timmerman langs om me uit te leggen hoe ik de deuren en ramen het beste van scharnieren kon voorzien. Dus niet alleen de soort scharnieren, de vorm en het aantal, rekening houdend met het gewicht en de vorm van de sponningen, maar ook heeft hij uitleg gegeven over de mallen die ik nodig heb voor het netjes en makkelijk frezen van de uitsparingen waar de scharnieren in moeten komen.

De bovenfrees die ik heb, heeft een ring met een buisje er aan, en deze is bedoeld voor het frezen met een mal die je op het te frezen hout legt. Het is nieuw voor mij, dus voordat ik aan het echte werk begin eerst wat oefenen...


Ik heb eerst een mal gemaakt voor de uitsparing voor een scharnier in het kozijn. Deze mal ligt in het kozijn, tegen de sponning aan.

Daarna heb ik een mal gemaakt voor de uitsparing in het raampje. Deze mal ligt op het kozijn, maar met een latje op de mal komt hij op de goede plek te liggen.

Het resultaat van het eerste experiment: hoopgevend!

Oud kozijndeel, oud balkje en stuk tochtstrip. Het past!


Eerste poging: ik was nog niet zo tevreden over de kwaliteit van de mal:de uitsparing is nu te ruim om het scharnier heen, en helemaal niet strak. Dat kan beter!
Tweede poging: de frees is iets kleiner dan de straal van de hoeken.
Maar de breedte en lengte zijn op de millimeter... Kogelscharnier met klauw voor de deuren

De scharnieren voor de raampjes hebben een veel scherpere hoek. Dat is jammer, want dan moet ik met een klein freesje de randen en hoekjes doen, en met een grotere frees het hele oppervlak. Ook over deze mal was ik niet tevreden.

Scharnier met klauw voor de ramen

De tweede versie was helemaal goed!

Vanmiddag ben ik begonnen met het ophangen van het eerste raampje: een bovenlichtje in de woonkamer. De scharnieren zaten zo in het kozijn, maar toen ik op het raampje de positie van de scharnieren wilde aftekenen, bleek een en ander niet helemaal in de haak. Niet helemaal haaks dus. Het kozijn was gaan werken, of het hele huis. Hmm!


Maar ja, daar doe je nu weinig aan. Dus het raampje links en rechts bijgewerkt (afzagen) en de scharnieren wat dieper in het kozijn gezet. En nu past het prachtig.

Ik ben best trots... :-)

Hoewel het raampje nog geolied moet worden, ziet het er al prachtig uit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten