donderdag 31 januari 2019

... even een geultje graven?

Door Peter

Voor de hemelwaterafvoer moet er een buis naar de put ingegraven worden. Zoveel werk kan dat toch niet zijn? Nou, hier op ons terrein weet je nooit wat je tegenkomt, en inderdaad, ik ben er twee dagen mee bezig geweest...

Het eerste stukje ging prima, maar na een bochtje kwam ik in één meter twee stalen leidingen (?) tegen, en een put. Precies op de plek waar de buis moet komen. 


Die twee leidingen bleken massief stalen staven te zijn, waarschijnlijk als aardpin zijn gebruikt. Het liefst had ik ze er helemaal uit, maar dat is me niet gelukt: met de grondboor het zand er naast weggraven, en met een strop aan de Skidster trekken. De strop (1500Kg) brak. Dus ik heb ze maar met de slijptol zo diep mogelijk afgeslepen.


De put leek niet meer in gebruik: er zat geen deksel op, en wel allemaal puin erin. Omdat hij best groot was, en ik eigenlijk wel weer verder wilde, heb ik hem niet helemaal weggehaald: enkel met de boorhamer een hoek weg gebikt, zodat de leiding er langs kon.


Nou, geregeld, nu lekker verder graven! Ongeveer een meter verder bleek het puinpad al te beginnen. Zeven meter puin hakken zag er niet verleidelijk uit, zeker niet toen ik een kwartier aan het hakken was voor de eerste meter. Ik overwoog serieus om toch maar een minigraver in te zetten. Maar gelukkig hebben we de Skidster nog: met de riek kon ik het puin los krabben en met de hand weg scheppen. Aan het eind van de dag was het puin weg, de zin ook, en de natte sneeuw die viel begon te blijven liggen.


De volgende ochtend bleek dat deze zeven meter ook verassingen in petto had. Ondanks de vorst en sneeuw ging het graven best aardig. De grond was hard, dus steeds plakjes van 2-4cm af schrapen. En toen bleek er een soort gebroken (asbest?) buis in de weg te liggen.


De buis was niet rond, er zat nog iets van beton in. Na twee zijgeulen gebikt en gegraven te hebben heb ik de Skidster ingezet om de buis uit de grond te trekken. Niet heel subtiel, het zij zo. En wat bleek? Het was een schuttingpaal met een halve buis er omheen. Waarschijnlijk waren de vorige bewoners te lui naar de stort te rijden... 


Maar dat was nog niet alles; naast de buis zat nog wat beton in de grond, en na wat gegraaf bleek het te gaan om twee schuttingpanelen die op elkaar gemetseld waren, met een gootje er onder  en een stalen U-profiel er langs. We hebben geen idee wat het is, of was, maar op dit moment "zand erover". Als we (later) het grindpad opdoeken, dan gaan we hier serieuzer graven. 

Serieuze archeologische opgravingen!

De geul is klaar, inclusief een gat in de wand van de put, dus kan ik eindelijk de leidingen in elkaar zetten. Volgende week wordt het droger weer, dat komt dan goed uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten