donderdag 17 september 2015

Groentetuin update

Het oogstseizoen is begonnen!

De perenoogst was maar een derde van de opbrengst van vorig jaar,
maar deze hebben we dan ook wel tot de laatste peer opgegeten of ingemaakt!
We hadden ook veel minder appels dan vorig jaar. Maar het schijnt een slecht fruitjaar geweest te zijn, ik hoorde het overal...

Achterste 4 kratten: peren.
Twee voorste kratten: 2 verschillende soorten appels




 
Pompoenen: veel en lekker! Gelukkig kan je ze lang bewaren, ze liggen nu in de kelder van het oude huis. Af en toe gaf de groentetuin nog een klein cadeautje, en kwam er weer een pompoen te voorschijn. Kan je nagaan hoe het overwoekerd was allemaal :-)

En ook al vele pompoenen eerder geoogst...
Dit gaat door de pompoensoep. Allemaal uit eigen tuin. Hmm...!





Na het verwijderen van de oude pompoenplanten (die werkelijk de hele groentetuin in bezit hadden genomen) en de omgevallen bonenrekken, kwamen er 4 vakken vrij. Van één maakte ik een (2e) aardbeienvak, in 2 vakken zaaide ik een paar dingen, netjes in rijtjes, en in het laatste vak heb ik allemaal zaad door elkaar gezaaid. Experimentje. Beetje laat ook om te zaaien, half september, maar wieweet wat het nog brengt! Emke kreeg ook een strookje grond, waar ze nog wat leuke plantjes heeft gezaaid.

Emke en vriendinnetje Myrte aan het gieteren op hun net ingezaaide vakjes.


Dan de aardappels. Ik geloof dat ik daar nog niet eerder over heb gepost. Ik heb dit jaar de aardappels in (38!) kuipen gezet (rechts op de foto hieronder), want in kuipen schijnen aardappels het goed te doen. Bijkomend voordeel: je kan de kuipen ieder jaar op de zelfde plek in de tuin zetten, want je doet er ieder jaar nieuwe grond in. Anders moet je rekening houden met wisselteelt. Dit jaar deed ik een experiment: ik maakte verschillende mengsels van zwarte grond, compost, paardenmest en koemestkorrels. In iedere kuip kwamen 3 pootaardappeltjes, en iedere kuip kreeg een kaartje waarop stond welk mengsel er in zat. Ook aardde ik sommige kuipen wel aan, en sommige niet.


Bij de oogst heb ik van iedere kuip gewogen wat de opbrengst was. Dat liep per bak enorm uiteen! Het minste was 100 gram (kuip met alleen zwarte aarde), het meeste was 1100 gram (kuip met alleen compost). In totaal had ik maar 13 kilo aardappels, wat flink tegen viel voor 38 kuipen. Ik moet erbij zeggen dat ik ook erg laat was met het poten van de aardappels, met vroeger poten had ik misschien meer opbrengst gehad. En aanaarden had trouwens geen invloed op de opbrengst.
Er was nog een leuke verrassing naast de groentetuin. Dat was de plek waar ik vorig jaar aardappels had gepoot. We hadden er houtsnippers overheen gedaan, zodat het een pad werd. Blijkbaar had ik vorig jaar niet alle aardappels netjes geoogst, want er waren er dit jaar weer een paar boven gekomen, door de snippers heen. Nu bleek dat er onder die houtsnippers een geweldige berg aardappels aan het groeien was..! Mooie grote piepers, en vooral VEEL.
Volgend jaar dus een grote berg compost halen bij de milieustraat, en vul ik alle kuipen met alleen compost. Met een dikke laag snippers erover heen :-)

Steeds weer een kuip leeg kiepen en alle aardappels eruit zoeken.
Emke en Steef vonden het een erg leuk klusje. Ik ook trouwens. Net schatzoeken!

Na iedere kuip netjes opschrijven hoeveel de opbrengst was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten