zaterdag 28 februari 2015

Dieren update februari


Hier weer het laatste nieuws uit dierenland.

Vogels:
Ik had te vroeg "geklaagd" dat de vogels niet op ons vogelvoer afkwamen. Ik had het nog niet gezegd, of ze kwamen in grote getale de vetbollen en pinda-netjes oppeuzelen. Nu gaan er 6 vetbollen en 2 pinda-netjes per week doorheen :-)

Op de foto niet goed te zien, maar hier zitten echt 8 (!!) mezen tegelijk aan de vetbollen te eten!

Kippen:
De hennetjes zijn sinds eind januari aan de leg geraakt. De eerste 3 eitjes hebben ze zelf opgegeten, maar nadat ik een nep-ei in het legnest had gelegd, bleven ze ook van hun eigen eitjes af. Gelukkig!
Ik heb ze ook extra kalk gegeven, want de eierschalen waren wel erg dun.

Ik spaar al enkele maanden eierschillen. Deze heb ik nu met de keukenmachine vermaald tot kleine stukjes. De kippen zijn er dol op, en hiermee zouden ze sterkere eitjes gaan produceren. We zullen het zien! (Update: nu trap ik de schillen gewoon fijn in een doos. Het wordt net zo fijn, het gaat véél sneller, en het houdt het mes van de keukenmachine tenminste scherp!)

Deze week is één van de 2 hennetjes broeds geworden. Feest in huize Simons, want dat betekent dat (als alles goed gaat) we over een paar weken kuikentjes hebben!
Omdat een broedende kip niet gestoord wil worden, heb ik haar in een grote doos gezet in het oude huis. Onder in de doos een graszode voor de goede vochthuishouding, daarop een dikke laag stro, en daarop een laag hooi. Bakje eten en drinken erbij, en deze dame kan gerust 21 dagen op het nest blijven zitten. Tot nu toe doet ze dat ook braaf :-)
Ik heb 5 eieren in het nest gelegd: 2 van onszelf, en 3 van onze buren, die ook geweldige lieve legkippen hebben. En nu maar afwachten..!

Ze bewaakt haar eitjes goed. Maar verder lijkt ze wel in trance, zo stil zit ze, dag na dag...
Dit hennetje is in de afgelopen weken zo tam geworden, dat ze steeds naar mij toe komt om geknuffeld te worden. Ik kan haar dan oppakken en aaien, dat vindt ze heerlijk!


Konijnen:

In de vorige update (januari) schreef ik dat ik de konijnen de vrijheid had gegeven. Ze bleven keurig op ons terrein, en kwamen mooi hun eten opeten, maar oppakken ging niet meer (dan renden ze snel weg). Dat was wel jammer voor de kinderen. Ik kreeg ze gemakkelijk weer terug in de ren gelokt. Maar een paar dagen later begonnen de 2 dames (de zwart-witte konijnen, genaamd Knabbel en Babbel), zo te vechten, dat ik niet anders kon dan er ééntje weer uit te laten. Deze hobbelt nu gezellig over ons erf, terwijl de andere 2 voornamelijk in de ren zitten (soms laat ik ze eruit als ze erg aan de tralies trekken). Maar toch zoeken Knabbel en Babbel elkaar steeds op, om gewoon verder te vechten DOOR de tralies heen!

Soms zelfs tot bloedens toe door de tralies heen vechten. 't Is maar wat je leuk vindt..!
Dan hebben we er een 4e konijn bij; een half wilde. Hzij is dikke maatjes met onze konijnen, zo erg zelfs dat hij laatst over het hek van de ren heen is gesprongen. Ik ben benieuwd of we nu kleintjes krijgen, geen idee of het een manneke of een vrouwke is... Verder eet ie gewoon met onze konijnen mee, en hij zit altijd gezellig in de buurt van het "losse" konijn.


De kippen eten met de konijnen mee...
... en de konijnen eten met de kippen mee!

Vandaag kregen we een grote zak snijafval van de bakker. Kruimels, zaden, granen en droge kapjes. Ideaal als kippenvoer!

Dat gaat erin als koek :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten