vrijdag 12 mei 2017

Nog meer dakplaten

Door Peter
Het lage dak begint steeds meer een "oefendak" te worden voor het hoge dak. Allerlei onhandigheden worden duidelijk, en die fouten hoef ik op het hoge dak niet meer te maken.

Een voorbeeld van zo'n onhandigheid is de manier waarop ik ben begonnen met het plaatsen van de dakplaten. De eerste rij ligt tegen de hoofdmuur aan. Dat lijkt handig, maar dat geldt helaas alleen voor de eerste rij. Voor de tweede rij moet je alle platen onder verschillende hoeken op lengte zagen. Beetje lastig uit te leggen, maar neem maar van mij aan dat het echt nodig is... Op het hoge dak ga ik dat anders doen!


Hier de zaagtafel: de Skidster pakt een palletje platen en houdt deze stapel op werkhoogte. Met twee grote "zwaaihaken" kan ik de juiste hoeken (op het dak opgemeten) overnemen op de te zagen plaat. Daarna de lengte in cm opmeten en aftekenen. Met deze hoek en lengte, past de plaat (als het goed is) precies op het dak. Zo zaag ik er genoeg voor een rij, en vervolgens schroef ik de hele rij vast.


Ondertussen werd de lucht steeds dreigender... Vlak voor de bui begon heb ik alle spullen van het dak gehaald, zeil er over gelegd, en klaar voor vandaag. Nou, dat mocht ook wel om 19:30.


2 opmerkingen:

  1. Ik neem aan dat je de ruimte onder de platen ventileert.
    Houd rekening dat de warme lucht omhoog gaat, en je dakvorm een bel vormt.
    Onderschat muizen niet, die vreten nogal dingen door en je hebt in je stro allemaal lokmiddelen opgeslagen.
    Mooi project, volg het met bewondering.
    Frans. (ecoforum)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de platen worden aan de onderkant geventileerd. Rondom komen luchtinlaten (met ijzergaas tegen indringers...). Ik ga er vanuit dat wind voldoende druk/trek geeft om de warme, vochtige lucht weg te duwen. De balen zitten overal in leem, maar ik kan niet garanderen dat ze nergens een plekkie kunnen vinden...

      Verwijderen